|
Sv: Grønt pulver
Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.
Huff, det der høres ikke noe stas ut Visste ikke at det må være en viss str på det før man kan operere heller.
Får virkelig håpe medisinene hjelper, så du får det litt bedre
Ja, jeg håper det. Har gått på disse dråpene i et halvt år nå, og det skulle i utgangpsunktet holde for å få fylt opp lagrene, men jeg skal ta nye blodprøver til høsten.
Men med den allergien din, så burde du virkelig få sjekket jod-nivået ditt med jevne mellomrom, og kanskje også sjekke for struma? Jod måles best ved døgnurinmåling.
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Det er ulike typer lavt stoffskifte. Noen kan være jodmangelbasert - i andre tilfeller kan jod øke en autoimmun reaksjon. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og det finnes knapt nok leger i norge som innehar denne kompetansen.
Har man et stoffskifteproblem og velger å spise matvarer med høyt jodinnhold bør det iallfall balanseres med selentilskudd. Jod(-mangel) måles i døgnurin, mens selen måles i blod. Helt generelt er det ofte sånn at struma er lavt stoffkifte med jodmangel (men ikke alltid) og lavt stoffkifte "uten struma" ofte har andre årsaker... (Men ikke alltid).
Har man antistoffer mmot kjertelen (anti-tpo) bør man vurdere selen-tilskudd. (Det finnes ganske mange forskningspapirer på at dette kan virke senkende på antistoffene.)
Åh, tell me about it! Det er et så mangefasettert bilde at man kan bli svett av mindre. Jeg følte meg hånt av endokrinologen jeg gikk til, og det eneste nyttige jeg fikk ut av det var denne UL-en. Han mente jeg ellers i beste fall kaaaanskje hadde subklinisk hypothyreose, bullshit, spør du meg. Jeg ser hva blodprøvene nå sier, og så får jeg se hva jeg gjør videre framover. Vurderer å enten søke meg i litt mer alternative retninger, eventuelt se om jeg kanskje tør ta kontakt med Per Egil Hegge (for de som har stoffskifteproblemer anbefaler jeg på det varmeste å lese boka hans "... Og så skal du ikke stille spørsmål". Den ligger i sin helhet ute på Sonjas Stoffskifteforum. Jeg kan framskaffe lenke om noen er interesserte ) for å få en anbefaling på en vettug endokrinolog i geografisk nærhet. I mine mørkeste øyeblikk vurderer jeg å finne en spesialist i Tyskland eller Belgia ... Bare synd jeg ikke har råd til det.
Jeg skal også be om å få målt selen denne gangen. Tar et lite tilskudd, og spiser noen paranøtter nå og da, men vet ikke om det er nok. Men så har jeg ikke antistoffer heller, i hvert fall ikke på den siste prøven. Ikke lett, ass. I tillegg ligger jeg litt lavt på jern/ferritin.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|