Vis enkelt innlegg
Gammel 14-08-11, 09:54   #2899
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Så bra du koser deg med sønnen din Bente! Det kommer du til å ha igjen for når han blir voksen. Garantert og helt sikkert. Og så koselig at han har kjæreste da. Ta det som et tegn på at du har gjort en bra jobb at han tar henne med hjem. Hadde han ikke trivdes/følt seg trygg ville han ikke gjort det!

I morgen er det hverdag, og jeg skal stramme inn ift kosten. Jeg tror det var Manne som sa det for mange sider siden, at i starten på ketogent kosthold (3 første ukene) så skal en bare spise mat laget av egg, kjøttdeig, ost, skinke, kyllingfilet, laks, brokkoli, blomkål, fløte, cottage cheese, salat og agurk. Smør kunne brukes til å steke i. Har dere fulgt denne planen? Hadde det noe for seg? Jeg har tenkt en del på hva jeg spiste i fjor sommer da jeg startet med dette, og det var egg/bacon til frokost, salat med skinke/kylling/rømme til lunsj, middagen var veldig ofte ferdig grillet kylling fra Mega eller stekt laks. Til kvelds husker jeg ikke, men regner med det var middagsrester, salat eller osteskiver (visste ikke om alt det andre vi kunne spise på den tiden). Jeg var heller ikke klar over at fettmengden måtte økes, så det gjorde jeg ikke annet enn det jeg fikk gjennom maten. Nå da jeg skal ta kroppen min tilbake, tenkte jeg å gjøre som jeg gjorde i fjor. Helt enkle greier, uten for mye fiksfakserier. Og innenfor grensene for 5/20/75% slik at maks 15 g kh, 70 g protein og resten fett. Går ned til 70 g protein fordi det er målvekta mi. Er det for mye karbohydrater tror dere? I hele sommer har mantraet om at en skal få kh'ene fra grønnsaker surret i hodet mitt; så jeg har ikke spist brød eller knekkebrød på lang tid.

Vil gjerne ha innspill på dette jeg jenter; tips, hva er lurt/ikke lurt. Annet jeg kan gjøre osv....

Ja, har alltid hatt et veldig godt forhold til ungene. Det er selvfølgelig viktig mens de er små, men mange tenker kanskje ikke over at det er enda viktigere - og enda vanskeligere - når de kommer i tenårene. De er min store glede og stolthet i livet

Når det gjelder maten, så tror jeg egentlig ikke du trenger en "liste" over matvarer, Torkil gir i alle fall ikke noen slik liste. Men i begynnelsen, spesielt siden du sliter med vektnedgangen, vil jeg nok anbefale å spise mest mulig "rent", rene kjøtt og fiske produkter, egg, meieriprodukter, masse vann og grønnsaker. Begrense mengden bær, nøtter og bakevarer en periode, for å se om vektnedgangen kommer da.

Pass på å holde deg under 15g karber i første omgang, og la det hovedsaklig komme fra masse grønnsaker. Torkil sier at det også er viktig for prosessene i kroppen med masse grønnasker, bl a at en får mer optimal fettforbrenning. Kanskje begrene brøderstatninger, bær, nøtter ol. til helger og feriedager - da nekter du deg det ikke, så det blir ikke så stort savn

I tillegg tror jeg for oss gamle damer det kan være bra å begrense proteinene litt. Jeg prøver å holde meg under 70g pr dag selv, greier det ikke hver dag skal jeg innrømme, men kjenner på meg at det er bedre for meg de dagene jeg greier det. Jeg har tenkt veldig mye på dette med proteiner etter den diskusjonen vi hadde her for lang tid siden, og jeg tror det er veldig vanskelig å få for lite proteiner på dette kostholdet. I tenårene trente jeg kjempemasse - to ganger om dagen - og bygde og vedlikeholdt masse muskelmasse - og den gangen spiste jeg myyyyyye mindre proteiner enn jeg gjør på dette kostholdet Derfor er jeg ganske enkelt ikke redd for å få i meg for lite proteiner i denne gamle kroppen

Og så lar du resten komme fra fett, hvis du er redd for å komme for høyt på proteinene, så kan du bruke en del smør, cocosa og olivenolje som fettkilder, skal ikke så mye til før det øker fettprosenten

Håper du får det til å fungere bra i morgen, Dollsine, krysser fingre og tær for deg

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat