Tråd: Min bmi 19,5!
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-11, 21:49   #23
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Opprinnelig lagt inn av Hund, her.

Jeg fatter fortsatt ikke hvordan å spise kaniner kan sammenliknes med mitt råd når en kanin gir en fordeling på 71% protein i følge diett.no. Det beviser vel bare at å spise kun kaniner dag inn og dag ut kan være helseskadelig?

Kanineksempelet var bare en del av hele innlegget til Pål Jåbekk, og et eksempel på hva mye proteiner i dietten kan føre til. Det beviser ikke bare at kun spise kaniner er farlig - i dette tilfellet sa det noe om hva for mye proteiner kan føre til - og dette også over ganske kort tid.
Resten av innlegget håper jeg er til hjelp for TS i hennes spørsmål vedrørende viktigheten av et godt fettinntak på et ketogent kosthold.

Det kan kanskje virke litt merkelig at vi (jeg ihvertfall) er så opptatt av å spise en "korrekt" (av mangel på bedre ord) fordeling av næringsstoffer på lavkarbo når ihvertfall jeg i mange lange år har spist meg overvektig og samtidig underernært med mine valg av mat. Kanskje er det fordi jeg endelig har oppdaget hvor viktig et riktig kosthold er, og med alle mine forsøk på slankekurer (i dette tilfellet les sultekurer) er jeg mer enn normalt opptatt av at man ikke skal sulte kroppen sin enten ved at man spiser altfor lite energirik mat i forhold til forbruket, eller at man spiser skjevt fordelt når det gjelder næringsstoffer. 30 g kh og halvt om halvt energiprosentmessig med protein og fett vil jeg si er tildels mangelfull næring for en kropp med så lav BMI at kroppen ikke har særlig fett tilgjengelig som næring. Med en hel del trening i tillegg vil ikke protein være nok til å stabilisere en sunn vekt, og kroppen vil måtte ta av muskelmassen for å dekke opp energibehovet. TS vil kanskje gå ned i vekt, men det vil bli vanskeligere og bygge muskler slik hun ønsker.

Jeg ville nok gitt TS råd om å øke karbohydratene en del de første ukene, og heller innføre mer fett over tid samtidig som hun finner "sitt" nivå av kh-inntak. Dette er nok det samme rådet som du gir, men jeg tenker at det var litt vanskelig og se hva du egentlig mente - og at en misforståelse ville kunne føre til at noen valgte og spise mye mer protein enn fett over lengre tid.

Vi har absolutt alle våre dager, jeg er ikke noe unntak, men jeg mente det jeg sa at jeg ikke var ute etter å ta deg på noen måte, jeg var bare veldig opphengt i at rådet ditt kunne misforstå til å mene at 50-50 fordeling protein fett var greit over lengre tid. Dette spesielt med bakgrunn i at temaet har vært oppe til opphetet diskusjon opptil flere ganger

Vær så snill og ikke ta det personlig - det er ikke alltid like lett og ordlegge seg på en slik måte at ingen tar "offense" - man er også avhengig av hvilken dag mottakeren har.
Mitt mål er alltid uansett å få fram alle sider av anbefalinger min erfaring tilsier kan misforstås og i verste fall helsemessig ikke være særlig heldig.

Når det gjelder tilfeller der du har himlet over mine innlegg - vel, jeg er ikke perfekt, jeg gjør så godt jeg kan, av og til kan frustrasjonen over å forklare ting som er forklart tusen ganger før til medlemmer som er bastante i sine innlegg vises i ordbruken - men jeg regner med at om det er noe du reagerer sterkt på så tar du det opp med meg via PM

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat