Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-11, 16:34   #20
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp

Nybegynnertråden det er linket til litt lenger opp her er vel verdt å lese. Nå virker det ikke som du helt har bestemt deg for om du skal kutte ned på karbohydrater generelt eller "bare" på melvarer, men kan uansett anbefale boken "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" av Sofie Hexeberg og Gunn-Karin Sakariassen. Det er muligens et par av oppskriftene som inneholder kli e.l., men utover det er det mange gode forslag til måltider.
Kan også anbefale Hexebergs "Frisk med lavkarbo - nytt liv med riktig mat", spesielt siden du er skeptisk til alt fettet og hjerte/karsykdom. Denne boken har mange pasienthistorier, og du kan selv se hvordan blodprøvene forbedrer seg etter omlegging til mer (mettet) fett og færre karbohydrater
Det finnes forsåvidt flere gode bøker om akkurat dette med (mettet) fett og hjerte/karsykdommer, men den jeg nevner er temmelig lettlest og grei dersom man ikke ønsker mer enn en liten innføring - sånn med det første.
Hvis du velger å kutte litt mer på karbohydratene utover korn, så kan også LCHF på 3 minutter (som du forøvrig finner i nybegynnertråden) være fin å printe ut og f.eks. henge på kjøleskapet som en grei oversikt i starten

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat