Godtfolk,
Så sendte dr dyregod meg hjem fra time med beskjed om å kutte ut ALT av brødmat. Korn og mel er fyfy de nærmeste par ukene. Ikke nødvendigvis en lavkarbodiett altså, men en ikkenobrødogkorn-diett. 
Det handler ikke så mye om vekt, men mer om et forsøk på å få orden på en mage/tarm som har vært ustabil og humørsyk i årevis og en dalende generell dagsform (mye trøtt, ukonsentrert, 'sliten').
Men, omfanget av nevnte mage er jo uansett litt for stort, så hvorfor ikke prøve å slå to fluer i en smekk (har en BMI på oppunder 30)?
Sykehistorien er ikke det jeg egentlig ønsker å ta opp her, men jeg merker at jeg trenger hjelp til å spise sunt og godt uten brød..
Hele mitt liv har jo dreid rundt brødmaten de siste årene! Brød til frokost, brød til lunsj, brød til kvelds, og på riktig gode dager; brød til middag. Med pålegg, selvfølgelig.
For ordens skyld, jeg har forsøkt å spise så grovt som nesten mulig, satsa tungt på helkorn, bakt sjøl og styrt unna de lyse greiene. Loff er ikke spiselig uansett.
Jeg er nødt til å sjekke det litt opp, men jeg mener å ha forstått det sånn at jeg må styre unna ALT som er brød-relatert. Dvs jeg mener jeg ikke en gang får spise havregrøt, pasta, rugbrød, knekkebrød, osv osv..
For meg er det som gjenstår da egentlig bare pålegg. Mye godt pålegg altså, men like fullt pålegg.
Middager bekymrer meg ikke mest, egentlig. Her bør det være mulig å fortsette omtrent som før med kjøtt og fisk og andre godsaker, bare med små justeringer på feks sausejevninga som ofte inneholder hvetemel.
Her er jeg litt usikker i farta om maismel/maizenna går greit. Det er vel ikke per def mel/hvete/eller liknende?
Og så får det vel bli slutt på å ha hvitløksbaguetter til maten.
Poteter og ris og den sorten er vel kanskje ikke særlig lavkarbo om jeg har skjønt dette riktig, men målet mitt er jo heller ikke egentlig lavkarbodietten.
Det er frokost, lunsj, mellommåltider og kveldsmat som "bekymrer" meg, om en kan si det sånn. Der brødet før har vært en viktig del, må det nå helt bort.
Allikevel, som nevnt over, en gunstig bieffekt av dette "prosjektet" ville jo kunne være å få orden på omfanget av nevnte mage, så det er kanskje en ide å skjære ned på pottiten også?
Men så er jeg usikker på om jeg har skjønt dette riktig da. Er det virkelig slik at man kan slå to fluer i en smekk her? Kan man bytte ut brød med bacon og samtidig gå ned i vekt?
Jeg er, for å si det med min mors ord, ei "godmatræv". Jeg er glad i god mat og er tilnærmet altetende. Jeg ønsker også å så langt det lar seg gjøre spise så variert, sunt og "naturlig" som overhodet mulig. Kosttilskudd og ekstra vitaminer i pilleform frister altså ikke. Jeg mener det må være mulig å få i seg det man trenger på "riktig" vis uten å knaske piller for "alt". Synes stadig jeg ser folk som må spise sånn eller slik for utseendets skyld, og så må de ta en masse kosttilskudd fordi dietten ikke egentlig duger for helsas skyld.
Jeg driter i utseendet, jeg spiser for god helse og sunnhet i kropp og sinn 
Tanken min med dette innlegget er et slags håp om at her finnes noen i omtrent sammes situasjon som meg, med litt erfaring på området.
Noen uten fullstendig karbonoia (no offense, altså), men med et reflektert og fornuftsbasert syn på kosthold og ernæring, som jeg kunne høste og dele litt erfaringer fra og med.
Jeg er mann på 30, i mine beste år altså, med normal høyde og en lille smule for stort omfang. Aktivitetsnivået i hverdagen er vel omtrent gjennomsnittlig eller rett under. Jeg trener ikke aktivt på noe vis, men vi har bikkje og går daglige turer med henne.
Jobben er litt sær i forhold til aktivitetsnivået. Det varierer veldig, men iløpet av ei typisk arbeidsuke på 5 dager tilbringes (gjetning!) drøyt 2 av disse innendørs foran PC, mens resten foregår ute på anlegg (bygg, vei, osv) der jeg er i bevegelse så og si konstant. Ingen løping og svetting egentlig, bare gåing, ståing og litt bøy og tøy :P
Poenget her er, hvor mye bør jeg egentlig spise? Jeg har nok hatt en lei tendens til å ete meg stappmett så snart det har stått god mat foran meg.
Konsekvensen av det nå er selvfølgelig (?) at når jeg nå forsøker å spise litt mindre er jeg nesten konstant sulten. Eller jeg tror jeg er sulten, alt etter som.
Jeg startet "skikkelig" med dette først idag, så her er nok en del å ta tak i. Frokosten ble to speilegg, litt bacon, en halv boks tomatbønner med litt salat til (ruccola, rødløk, tomat). Her ville jeg vanligvis hatt 2-3 brødskiver til, men ikke idag altså. Nå har det gått en god halvannen time, og allerede kommer sulten snikende. Jeg vil heller ikke vanligvis ha tid til (eller ta meg tid til) å brase og surre såpass alvorlig til frokosten. Legen anbefalte kesam og nøtter til frokost, men jeg synes ærlig talt det virka litt puslete. Men det har kanskje mest med mengden å gjøre? Surt er det i alle fall :P
Her er jeg redd det blir mye småspising! Men der jeg før hadde tatt meg et knekkebrød med gulost (eller to), kommer det nå til å bli gulrot, banan og kålrabi tenker jeg. Men der stopper egentlig kunnskapene og kanskje fantasien.
Vel, der er sikkert mer å si om dette, men det viktigste er vel sagt. Jeg håper altså å kunne høste litt gode tips, hjelp, støtte og support her. Har surfa litt rundt funnet mange spennende oppskrifter, men det er ingenting i veien for å få det inn med teskje her også 
Til gjengjeld håper jeg å kunne glede noen med mine erfaringer og min 'progresjon' på dette. For å si det sånn, det oppleves temmelig dramatisk å skulle kutte ut ALT av brødmat her i gården - så se ikke bort fra at jeg vil kunne trenge å få ut litt frustrasjon også etter hvert.
Til deg som nå gadd å lese gjennom hele greia her; takk 
PS
Meg og Fruen (hun er delvis med på dette hun også, for egen helse og min motivasjons skyld) har en del andre preferanser på mat, spesielt kjøtt, fisk og egg (dyrevelferd, miljø og slike ting) og opererer som det vi liker å kalle selektive kjøttetere. Her er kunnskapen litt større, og skulle det være noen som vil snakke om/diskutere slikt har vi nok en del å bidra med. For moro skyld, om noen er interessert. Vi pøser gjerne ut litt dyrevernspropaganda 
PS2
Ser at her finnes alle former for dietter og kjært barn har mange navn og slikt. Kan jeg plasseres under en av disse diettene, egentlig? Isåfall, hvilken? Beklager, her er kunnskapen min svært mangelfull.