|
Sv: Hvordan klare dere legge om i begynnelsen?
Jeg havner også med hodet først i sukkerskåla innimellom, og ser at for hver periode uten lavkarbo blir det verre. Tanken som tar meg hver gang er at "Nå har jeg spiste karber i dag så da spiller det ingen rolle om jeg spiser litt til". Det er den du må slå ihjel. Det er det du er i gang med å putte i munnen som spiller en rolle, ikke det du spiste for 5 min siden! Det er historie.
Ellers kan jeg si hva som funket for oss når vi la om kostholdet i utgangspunktet:
-> PLANLEGGING.
Lag en ukesmeny. Planlegg frokost, lunch, middag, kvelds. (Selv om du ikke spiser alle måltidene.) Planlegg varierte måltider, og let opp gode oppskrifter på nett på forhånd (lchf-bloggen.blogspot.com er min favoritt). Kjøp inn det du trengter og minimaliser antall turer til butikken. Spare penger på det gjør du også. 
Forbered deg på at du blir fysen og vil småspise. Selv går jeg ganske lenge med en ubestemmelig "sult"-følelse og konstant behov for å putte noe i munnen, selv om jeg vet at jeg egentlig er mett. Kroppen vil ha karber, men det får den ikke!
Istedet for å dekke dette behovet med sukkererstatninger: Kjøp inn ting du har "lov" å spise på. Bare det å putte noe i munnen hjelper i begynnelsen, selv om det er sjokolade du egentlig vil ha. Kjøp Babybel, andre gode oster (mmmmm, gruyere velger jeg over sjokkis any day!), gode snackpølser, oliven, masse rømme og dippmixer (her tillater jeg meg alltid gulrot, men så ligger jeg generelt på Lutz-nivå, ikke ketose, og spiser gjerne rotgrønnsaker), selleri, paranøtter, etc. Scann butikkhyllene etter ting som er gode å knaske på. Kos deg. 
|