|
Sv: Hvor fanatisk må man være?
Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.
Tusen takk for flotte svar her inne! Så gode resultater, Bente. Det høres jo ut som om mange får veldig god effekt av dette
Og takk for gode tips, Hamster 59. Jeg er imponert over dere som klarer å legge om kostholdet over tid, for det krever jo endel innsats.
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve ut lavkarbo i en periode på 4 uker, og deretter ta en evaluering. Mne hvis jeg da ikke bestemmer meg for å fortsette - vil det da si at forbrenningen min har gått ned (også på såpass kort tid), og at jeg derfor vil risikere å "slanke på meg" ekstra kilo i tillegg til startvekten?
En annen ting:
Dere som går på lavkarbo, hvordan klarer dere dere uten melkesjokolade, chips og annet snop? 
jeg er virkelig glad i dette, og synes det er vanskelig å bare holde seg til mørk sjokolade, baconcrisp og Atkins-barer.
Er det virkelig sant at søtsuget forsvinner helt etter en stund, og at man ikke får lyst på disse tingene?
Det kommer helt an på hvilket lavkarbokosthold du velger og hvordan du velger å "avslutte" det om du går opp i vekt eller ikke. Velger du ketogent bør du trappe sakte opp på karbohydratene. Her vil du høyst sannsynlig legge på deg noe vann igjen også. Fire uker er forresten i korteste laget for å evaluere. Kroppen trenger tid på å omstille seg.
Det er faktisk ikke noe problem å klare seg uten snop dersom man bare bestemmer seg for det og holder ut de to første ukene med det fysiske søtsuget. Det fysiske suget vil forsvinne, det er helt sant. Det hjelper på å kutte ut kunstig søtning også i et par uker da det kan være med på å opprettholde søtsuget. Jeg var helt avhengig av potetgull og ostepop, trodde aldri at jeg skulle klare å slutte å spise dette. Men det går faktisk helt fint. Jeg har omtrent aldri sug eller lyst på det nå. Jeg kan kjenne suget når mannen min sitter og snoper, men det går i grunn fort over. Jeg har brukt å spise baconsvor i stedet, og jeg har også spist litt sukkerfri sjokkis. Men hver gang jeg spiser det kjenner jeg at jeg egentlig ikke syns det smaker noe særlig godt lengre. Det går mer på den vanen med at man skal "kose" seg på lørdagskvelden. Jeg jobber derfor nå med å bare kutte dette helt for jeg har egentlig ikke noe behov for det. Det er bare det at jeg gjerne innbiller meg at det smaker mye bedre enn det gjør når jeg står i butikken 
|