Vis enkelt innlegg
Gammel 07-08-11, 12:28   #9314
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Har bestikk som det står "stainless steel" på og det betyr vel at de ikke skal ruste? Oppvaskmaskinen (eller pulveret) her hvor jeg leier, er så kjekk at bestikket kommer ut etter vask med rustflekker på!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Det er nå dessverre sånn at det er ingenting som er rustfritt det er en helt feil betegnelse, derimot kan man snakke om rustbestandig (korrosjonsbestandig, det er bare jern som kan ruste mens alle metaller kan korrodere) i større eller mindre grad. Såkalt rustfritt bestikk er ofte av lavkvalitetsstål og tåler ikke allverden og er nok i mange tilfeller ikke laget for å tåle den sterke såpen som vi bruker i oppvaskmaskin. Den har med årene endret seg og er blitt sterkere og mer etsende eller korrosiv om du vil og da kan et billigbestikk fort bli stygt. Men skyld ikke på maskinen finn heler et nytt bestikk og det lønner seg å kjøpe noe enn det billigste på f.eks europris, er egn grunn til at det er billig.

Mitt bestikk er ikke av den billige typen. Dette gjelder alt hva jeg har og da innbefattet nytt og gammelt diverse bestikk. Også knivsett av merkene Fiskars og Koch Messer. Tøyset med flekkene begynte etter at jeg flyttet hit, før hadde jeg ingen problemer og jeg har hatt forskjellige oppvaskmaskiner på hvert sted jeg har bodd. Og noe av bestikket er så gammelt at det har fulgt med meg i alle år. Noe er sågar fra svigermor og derfor solid og godt.
Men her i huset tåler inget bestikk å vaskes i maskinen lenger....

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...