|
Sv: tror jeg henger meg like gjerne
Tipper at siden du bruker Noka og annet (fedon-mat) som har en del karboinnhold, så får du i deg for mye kalorier.
Om du skal ned i vekt og ikke er skikkelig strikt med karbene som på ketolyse, skaldeman, atkins, så MÅ DU TELLE KALORIER og helst få mosjon for å gå ned. Selv om det føles lettere å spise fedonmaten, siden den holder deg mett lenger enn snop og loffemat.
Om du får i deg fløte, bernaise o.l. skal det ikke mye til før du får i deg for mye! Kanskje er du er glad i mat som meg, og ikke har så lett for å føle ubehag eller annet besvær ved inntak av maten, noe som jo kjenner mange overvektige, dessverre. Jeg vet, at om jeg ikke er i ketolyse og spiser det jeg vil av normal lavkarbo-kost, så vil jeg helt klart gå opp i vekt pga alle kaloriene. Selv om jeg kutter ut bakevarer og godis.
Det finnes ingen vidunderkur der man kan kose seg med alle typer matvarer og gå ned. Jeg ser på ketolyse som minste motstands vei, må telle karber, må motstå matvarer, men jeg er i det minste alltid mett og brenner fettet på en effektiv måte.
Normal lavkarbo funker også, om jeg modererer meg med størrelsen på porsjonene, og ikke trenger å gå særlig ned i vekt eller bare holde den. Noe som jo mange normalvektige mennesker gjør i samfunnet vårt gjør hvis man tenker seg om. Passe på kaloriinntak og aktivitetsnivå. Ellers blir vi fete, vi er jo bygget (fra steinalderen da vi hadde begrensede ressurser) til å like å spise, desverre. Selv de med normal forbrenning.
Poenget er: Om du skal ned i vekt, må du ha en plan, og ikke mikse dietter som kræsjer. Du kan mikse atkins og ketolyse, men ikke mikse grete roede eller noka med skaldeman, f.eks, siden grunnen til at man går ned, kommer av forskjellige fysiske faktorer.
Ketolyse: Du går ned pga at kroppen kjører en annen type forbrenning med ketoner istedet for glukose, slik at du "tåler" mye kalorier ("fettbål")
Grete Roede funker, fordi du spiser færre kalorier enn du forbrenner. Du spiser lite, og det du spiser har lite kalorier
Fedon funker fordi holder deg mettere og med mer stabilt blodsukker, som regulerer de porsjonene du forsyner deg med
Noka virker fordi du kun holder deg til det, og i den faste planen med pulver, supper osv. så er det ikke nok energi til å holde vekten oppe, samtidig som de har tilsatt det kroppen trenger av vitaminer/mineraler osv så det ikke blir farlig. Du får et tunnellsyn der du kun spiser en type ferdiglaget mat, du slipper å tenke og planlegge og det gjør det lettere for de som synes tellingen i Grete Roede o.l. er for mye. Dette er jo kun en kur, ingen gidder spise pulver hele livet.
Hvilken utvei som virker for deg vet du sikkert best selv, men det er sikkert at man kan ikke gjøre som man har lyst til 100% uansett hva man følger. Jeg har som nevnt over funnet ut hva som er enklest for min del.
|