Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-11, 14:43   #23
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Ketolyse: Frukt dersom under karbgrensa?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Å dra inn frukt i denne sammenhengen blir idiotisk og det er heller ikke det Espen skriver. Frukt inneholder lite fruktose eks banan som inneholder 5 gram pr 100 gram, mens brus inneholder 5 gram pr dl og de færreste drikker 1 dl alene. Alle sukkerholdige varer med rørsukker, brunsukker etc inneholder derimot mye fruktose. Studier gjort på fruktose fra frukt viser positive effekter på vekt, blodsukker, insulinresistens osv. Studier gjort på fruktose fra rørsukker viser ikke det samme og ofte negative effekter. Å sammenligne fruktose fra brus med frukt og si at det er usunt i moderate mengder blir som å se at mettet fett er usunt fordi pommes frites og potetgull er usunt...

Les f.eks denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46263

Utfordring: Vis meg en studie hvor frukt\grønnsaker er brukt som eneste fruktosekilde som viser de samme negative resultatene som det å drikke store mengder fruktose fra brus etc viser.

Igjen: Hovedpoenget mitt med å legge link til den forskningen var uansett bare å gi MissPivotal en ekstra motivasjonsfaktor til å holde seg unna frukt. Når man går på Ketolyse skal man nemlig ikke spise frukt overhodet. Torkils egen begrunnelse for det er at frukt kun tilfører sukker og vann og ikke inneholder noe som helst nyttig som du ikke får gjennom grønnsaker... Et viktig prinsipp her inne er også å gi råd i forhold til den kostholdsfilosofi hver enkelt har valgt

Jeg har heller aldri sagt at brus, sukker, chips eller pomms frites er sundt, tvert imot, alle helsegevinstene jeg har hatt etter at jeg kuttet dette ut fra kostholdet mitt tyder på at det er svært riktig av meg å kutte dette helt bort fra mitt kosthold

Som du vet sammenlignes kun glukose og fruktose i denne studien. Dette er imidlertid ganske enkle molekyler, og jeg kan ærlig talt ikke se at en kilde til dette molekylet er mindre skadelig enn en annen kilde GITT SAMME MENGDE, selvfølgelig. Alle skadelige ingredienser blir selvfølgelig enda mer skadelige i større mengder

Jeg må også få lov til å si at det å kalle andres innlegg for "idiotosk" ikke er helt i den ånd vi ønsker å ha her inne. Man kan godt være uenige, jeg har valgt å kutte frukt ut fra mitt daglige kosthold, du har valgt å ikke gjøre det. Hvor skadelig det egentlig er kan også diskuteres på et saklig grunnlag, og det er helt ok å være uenige. Men man har faktisk såpass stor respekt for andre at man ikke kaller andre mennesker her inne "idiotiske" bare pga at de er litt mer eller litt mindre restriktive i sine matvalg enn man selv er....

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat