|
Sv: Ketolyse: Frukt dersom under karbgrensa?
Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.
Men nå er hovedkilden til fruktose i kostholdet ikke frukt, men sukker. Fruktoseinnholdet i frukt er ikke så høyt egentlig, mesteparten av karbohydratene i frukt er glukose.
Du har misforstått innlegget til Rostrup om du konkluderer med at frukt er usunt. Han nevner forøvrig ikke frukt i teksten en eneste gang.
Nei jeg har ikke missforstått: Forskningen går på to ulike former for sukkermolekyler, uansett hvilken matvare den fruktosen kommer fra, vil den ha samme virkning på kroppen - dersom forskningen er korrekt da 
Vanlig rørsukker består av ett fruktosemolekyl og ett glucosemolekyl - altså 50/50 fruktose. Jeg har definitivt ikke sagt det er sundt å spise sukker....
I frukt er det varierende mengder, en del frukt har mye høyere innhold fruktose, annen frukt har mer sammensetning som normalt sukker:
Ifølge USDA-databasen, matvarer med mer fruktose enn glukose inkluderer bl annet:
Ugunstig mat (dvs. mer fruktose enn glukose) - Frukt - eple, pære, guava, honningmelon, nashi frukt, pawpaw, papaya, kvede, stjerne frukt, vannmelon;
- Tørket frukt - eple, Solbær, dato, fiken, pære, rosin, Sultana;
- Sterkvin
- Matvarer søtet med slikt som agave nektar , noen mais sirup, og frukt juice konsentrater.
Hovedpoenget mitt med å legge link til den forskningen var uansett bare å gi MissPivotal en ekstra motivasjonsfaktor til å holde seg unna frukt. Når man går på Ketolyse skal man nemlig ikke spise frukt overhodet 
|