Opprinnelig lagt inn av Iset
Når det gjelder nøtter, kan du spise saltede om du ikke har tendenser til å samle mye vann i kroppen.
Tja… Hvis du finner saltede nøtter som ikke er varmebehandlet så? Det er ikke saltet man er redd for ved nøttene, men alt det ødelagte fettet pga frityrstekingen nøttene er utsatt for. Man kan kanskje gå ned bra i vekt selv om man spiser feil fett, men på sikt går det ikke bra for helsa! Transfett og andre biprodukter ved overoppheting av fett (forkortet til industrifett), fører til økt risiko for kreft, revmatisme, astma, allergier, hjerte-kar sykdom m.m. Prøv å lage saltede nøtter eller mandler selv, ved å legge dem på stekeplate og varme dem forsiktig på 100 grader, tilsatt kaldpresset olje og salt.
86% sjokolade inneholder så lite sukker at det ikke har noe å si. I tillegg inneholder denne sjokoladen store mengder av den helsebringende kakaoen (nesten som å spise rent kakaopulver...). Som med alt annet så gjelder det å ha et moderat inntak. De fleste vil nok likevel tåle en halv plate av denne sjokoladen uten problem.
Når det gjelder andre typer kosemat, som for eksempel kaker og vafler laget med alternativ søtning og alternativt mel, så bør dette telle som dagens karbohydratmåltid. Det vil si at om man ønsker å kose seg med dette på kvelden 1-2 ganger i uka, så bør det ikke ha vært noe korn, ris, pasta, eller potet tidligere på dagen. Man tåler jo også karbohydrater mye bedre dersom man har mosjonert. Finnes ingen ”regler” her – man må kjenne etter selv hva man tåler. Det vil si hvor mye karbohydrater man kan spise og fortsatt gå ned i vekt, være våken og opplagt, ikke trigge sult m.m.
Prøv å finne oppskrifter med BÆR som du kan kose deg med. Det er veldig sunt.