Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-11, 21:59   #15
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ferie eller pause?

Opprinnelig lagt inn av sigridpia, her.

Men om natten da, når kroppen går i ketolyse for å gi kroppen energi? Vet det ikke er snakk om hver natt, men med dette går jo kroppen inn og ut av ketolyse, si 3-4 ganger i uka. Og dette stopper jo ikke opp...? Hvordan skal kroppen få energi dersom den har brukt om glukoselagrene og ikke "får til" å komme i ketolyse?

Ok, ser jeg var litt vag her. Men først - kroppen kommer i KETOSE - ketolyse er en lavkarboretning basert på at kroppen skal komme i ketose pga lavt kh-inntak.

Man kan komme i kostindusert ketose på to måter, enten ved og spise veldig lite karbohydrater (mengde varierer fra person til person), eller ved og spise VERY low calori som feks pulverkurer.

Jeg mente nok i større grad variasjonen i kosthold fra høykarbo - til lavkarbo - til høykarbo - til lavkarbo som ikke bare gjør at kroppen går utav ketose når man spiser høykarbo (da gjerne i lengre tid enn en liten sprekk) - men som gjør at alle hormonene som stabiliseres på lavkarbo kommer i ubalanse igjen med høykarbo - dette da spesielt kanskje for de som er mer karbosensitive enn andre.

Denne hoppingen fra et kh-rikt kosthold til kh-fattig kosthold (og tilbake igjen) kan gjøre at det etterhvert blir vanskeligere og gå ned i vekt på lavkarbo/ketogen retning.
Dette gjelder ikke ALLE, men såpass mange at det kan være greit og kommentere det så får man se selv om man ønsker og sjekke ut hvordan ens egen kropp reagerer på denne variasjonen i energi fra kh eller fra fett

Det er ikke nødvendigvis det at man er i ketose som gjør at man går ned i vekt heller - problemet jeg prøver og belyse er at flere opplever at det er vanskeligere og gå ned 2, 3 og 4 gangen de spiser etter ketolyse-prinsippene etter at de har spist høykarbo inni mellom.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat