|
Sv: Trekker meg kanskje ...
Opprinnelig lagt inn av Restart, her.
Jeg skal absolutt lese mer, og Skaldeman har jeg ikke lest, så da er det et tips jeg skal ta med meg.
Det er en så uvant tankegang at mer fett også kanskje kan være en løsning, så kanskje det fortsatt er gjemt litt fettfobi lengst bak her, men jeg får sette meg ned med bøkene igjen...
Jeg kommer fra en "helt annen side"... Jeg kom hit etter å ha begynt et prosjekt med intoleransetesting som begrenset kosten veldig. Etter å ha slitt med oppskrifter fant jeg ut at melkefri lavkarbo som regel inneholder oppskrifter jeg kan la meg inspirere av. Dermed kom jeg hit. Det var bakgrunnsinformasjonen.
Jeg har altså gått ned mine kilo (14 i alt - har nå en bmi på 20,5) uten lavkarbo, men på karboredusert kost. Mine regler var:
- Ikke sukker/honning/tilsatt stivelse i større mengder
- Ikke noe mel i noen form
- Ingen ferdigvarer (altså ingen E-ettellerannet)
- Maks 250g frisk frukt/bær (ikke som juice eller tørket frukt)
- Begrense potet/ris til "litt" til ett måltid (på grunn av mulig candida)
På den positive siden:
- rent kjøtt av alle dyr/skalldyr/egg/fjærkre/fisk
- alle former for grønnsaker (også de under jorda) og salater
- alle former for frukt/bær (men under 250g/dag)
- nøtter, frø
Jeg hadde også en liste med enkeltvarer jeg ikke skulle spise på grunn av IGg-utslag, men de er irrelevante i denne sammenheng ut over at melk var på denne lista og at det viser seg at jeg tåler melk dårlig.
Kort sagt medførte det for meg at 95% av maten måtte lages fra bunnen av. Frossenblandinger/friske grønnsaker + kjøtt/fisk/egg ble maten over lenger tid. I store porsjoner slik at det var "noe å varme opp". Nøtter nødmat sammen med riskaker. Jeg skjønte raskt at jeg ikke kunne bry meg om å spise fettfattig eller "lite" oppi dette - i tillegg fikk jeg beskjed om å ta 1-2 porsjoner av proteinpulveret ultra-clear av legen min daglig ... (Fremdeles før jeg fant lavkarbo og forsto mer om det.)
Hvor jeg vil med dette? Jo - at det er mange veier til Roma. At om det er tungt for deg å spise "alt det fettet" så kanskje veien din ligger nærmere min? Det å kutte ut de varene som man vet eksplisitt fungerer dårlig for en syk kropp (mel/sukker/lugubre tilsetninger) og så spise så rent man kan så ofte man orker det ... Du har fått mange gode ideer i tråden - 157cm har mange gode, konkrete forslag. I tillegg går det an å jukse med proteinpulver. Det jeg bruker er ikke lavkarbo - det er laget av blant annet rispulver, men den holistisk orienterte legen jeg benytter sier iallfall at det er lite allergent og bra sammensatt vitamin-/mineralmessig for en skakkjørt kropp.. og at det hjelper leveren med å skille ut dritt. (http://www.skippersmart.se/start/pro...produkt?id=124 )
Jeg hadde et rimelig bra kosthold i forveien - med unntak av store mengder mel/grovt brød&knekkebrød, men det er MYE bedre nå som brødet er erstattet med fetere kjøtt og enda mer grønnsaker.
Jeg tror ikke "min" måte vil passe alle - og den er nok enklere når man får en helsemessig støkk + en pekefinger fra en mann i hvit frakk. Men kanskje det kan være noen ideér å hente?
Og husk at selv et lite skritt i en bedre retning er BEDRE.