|
Sv: Trekker meg kanskje...
Hei, Restart. Jeg har kikka litt rundt i diverse tråder nå, og så ser jeg denne, og blir nesten lei meg på dine vegne.
Først og fremst må jeg si til deg: Du trenger ikke å være bekymret over fettmengde i maten i forhold til det at du er inaktiv. Om jeg husker rett, så har du ME - det har jeg også, så jeg skjønner hvilket nivå av inaktivitet det er snakk om. Jeg har likevel klart å gå ned over 25 kilo, bare ved hjelp av kostholdet. Det har gått trått i perioder med mye betennelsesdempende medisin eller veldig dårlig søvn og sånt, men det er naturlig og normalt, og det beste man kan gjøre er å tilgi kroppen for det, og fortsette i samme tralt til ting blir bedre igjen.
Da jeg la om kostholdet, måtte jeg få mat levert på døra fra Spisdegslank i 2-3 uker. Da hadde jeg måltider for en hel uke i fryseren, til å varmes i mikrobølgeovn ved behov. Uten dette vet jeg sannelig ikke om jeg hadde fått det til, for jeg hadde forsøkt å legge om til lavkarbo/ketogen kost tidligere, og blitt så matt i overgangsperioden at jeg gikk rett i dørken når jeg prøvde å lage mat. Men det var en dyr løsning, forsåvidt, og om man ikke kan gjøre det på den måten, så synes jeg i alle fall ikke du skal la deg stresse av å ikke spise PERFEKT hele tida. Den blomkål-brokkoli-gratengen fra frysedisken på butikken er for eksempel helt ypperlig for deg. Om du en gang i fremtida blir sterkere og støere kan du begynne å rynke på nesa over at det er bittelitt hvetemel i den. Det er så lite at det vil ikke være i veien for deg NÅ.
Andre ting man kan spise når man har tåke i hodet og lim i leddene:
- Skyr eller tyrkisk yoghurt, rørt sammen med fløte og evt smakstilsetning (kakaopulver, vanilje, bær, etc) - dette er "trøstekoppen" min når jeg ikke klarer å tygge noe særlig
- Pålegg. Ferdigskivet norvegia og noe kjøttpålegg, og evt litt smør å rulle det rundt, hvis man er ok med smørsmaken. Ikke nødvendig. Kan bli ganske mett av 4-5 slike ruller.
- Ovnsstekte koteletter. Dette er også veldig lite innsatskrevende - jeg pleier å kjøpe en pakke billige nakkekoteletter på rema og legge dem i en engangs-aluminiumsfolieform (siden det å vaske ildfaste former etter bruk er laangt utenfor min arbeidsevne) - putter oppi litt smør og hvitløk og krydder, kan evt helle over en boks med hakket tomat eller legge oppi andre grønnsaker - og så dytte det hele inn i oppvarmet ovn og la det stå 50-60 minutter. Her kreves ingen hakking, steking, skjæring, eller anretting. Alt du må gjøre er å ta ting ut av forpakningene sine. 
- Nannahs knekkebrød (oppskrift i bakst-delen av forumet) er kjempeenkle å lage, holder seg lenge, og er veeeldig gode med enkelt pålegg på!
- Hvis du liker hardkokte egg, kan det være greit å koke opp mange om gangen - de holder seg flere dager i kjøleskapet, og et hardkokt egg delt i to på langs med majones på er et fint lite måltid!
- Når du orker å stå og steke kjøttdeig, kan du vurdere å lage en stor mengde av for eksempel ostelasagne (mange oppskrifter å finne - jeg anbefaler marjusen sin, med jalapeno-ost) - dette er ypperlig å fryse ned i porsjoner og ta frem og tine igjen senere, når du ikke orker å steke noe. 
- 1 boks tunfisk, evt med litt majones, kan smake godt
- 1 stor boks makrell i tomat er et måltid
- 1/2 avocado med ønsket tilbehør virker enkelt og greit (jeg liker ikke avocado, så jeg gjetter!)
Krysser fingrene for at du finner ut hva som er best for deg! Du trenger ikke å sammenligne deg med "flinkheten" til de som kan trene og kan bruke energi på å bli kvitt alle dårlige vaner og gjøre alle de riktige valgene - alt du trenger å tenke på, er å velge riktig i forhold til hva du kan hanskes med. Uansett hva slags kosthold det ender opp som!
Sist redigert av Rin : 28-07-11 kl 08:42.
|