|
Sv: Test: Redusere abdominalt fett ved hjelp av Udo's choice og kokosolje
Tankespinn om årsak/virkning der det virker - og kanskje en ide om hvorfor det ikke virker for alle?
Det finnes jo ganske mye støtte for at vi lagrer skadelige stoffer i fett. En av kroppens forsvarsmekanismer mot skadelige stoffer i maten blir altså å øke fettprosenten og "døtte svinereiet dit" om det ikke går an å få det ut.
Jeg har lest dette som forklaring på platåer under vektreduksjon - at kroppen må håndtere de frigitte toksinene, og dermed vil bremse vekttapet til at de allerede frigitte toksinene er under kontroll og ute. Muligheter for å avhjelpe dette er først og fremst "ren" mat og dernest leverstøttebehandling og tarmstøttebehandling - alt etter hva man trenger.
Videre leser jeg om forholdstallet mellom omega6 og omega3. Med høyt inntak av vegetabilske oljer (de fleste oljene i supermarkedet med unntak av kaldpresset olivenolje, rapsolje og noen flere med fordelaktig mengde enumettet fett) vil de aller fleste av oss få i oss for stor andel omega6 til omega3.
Jeg tror kanskje at man gjennom å tilføre fett fra rene kilder - og da godt fett (dvs fett uten toksiner, og som har vært skånsomt behandlet og da også helst lite omega6 til fordel for f.eks omega3 og enumettet) så slår man muligens to fluer i en smekk:
- man forbedrer balansen mellom omega3 og omega6 (og da gjerne uten å få i seg økt andel toksiner - det er en kjensgjerning at det følger en del toksiner med fiskefett)
- at man rett og slett ubevisst spiser litt mindre annet (annet fett som da ofte vil være mer skadelig) siden man har fått i seg ganske mye energi fra 1-4 ss godt fett...
Dere som ikke har så god virkning har kanskje ikke så mye "dritt" lagret? Det er jo en kjennsgjerning at ulike kropper har ulik evne til å få skilt ut toksiner - og at man kanskje lever/spiser slik at man er ulikt eksponert.