Vis enkelt innlegg
Gammel 22-07-11, 10:22   #5
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ferie eller pause?

Opprinnelig lagt inn av sigridpia, her.

Jeg er veldig ny her inne og med å få kroppen over i ketose, og kom i ketolyse på tirsdag. Det var i hvert fall da jeg merket ketolysen først (med acetonlukta). Jeg har gått ned 1,6 kg ca. siden søndag, da det var den første dagen med "karbokutt" (eller i hvert fall sterkt redusert karboinntak - aldri matvarer over 5% karbo...) Så lurer jeg på om det er noe farligheter med å få kroppen inn i ketolyse? Er det skummelt/dumt/negativt på noe måte av meg å ta en "pause" i helgenene med ketolysen og spise mer karbo (altså ikke være i ketolyse i helgene) for så å drive ketolyse i ukedagene? Jeg vet jo at jeg går seinere ned i vekt da, men er det noe andre negative effekter? Er det slik at for å få best mulig effekt av ketolysekuren så må man være helt fast til den hver dag 24/7? Vanskelig for meg tror jeg å følge denne dietten hver dag (også i helgene) også når kjæresten min sitter på andre siden av bordet og lesker seg med karbo...
Takk for svar

Du bør ikke spise lavkarbo ukedagene og høykarbo i helgene om du skal ned i vekt. Ikke bare fordi du vil få en stans i vektnedgang i flere dager etter helga, men fordi du stresser kroppen din.
Ketolyse er fettforbrenning pga lite kh-inntak. Denne fettforbrenningen er mulig fordi du har tømt glukoselagrene dine, du har stabilt blodsukker og dermed liten insulinutskillelse. Spiser du så høykarbo i helgene, øker blodsukkeret og med det insulinutskillelsen - som kan medføre at du legger på deg om du spiser for mye kalorier da i helgene (som på lavkalori-diett).
Det kan etterhvert bli vanskeligere og vanskeligere ogk omme i ketose og tilslutt stanser alt opp.

Det er ikke meningen og gå på ketolyse resten av livet, men som med en lavkalori-diett for å gå ned i vekt, er det viktig at du spiser så riktig som mulig i den perioden du ønsker vektnedgang.
Når du har nådd vektmål/målebåndmål - kan du begynne og øke på forsiktig med kh-inntak til du når din "komfort" sone. Derfor kan du allerede nå tenke at om du ønsker og nå et vektmål - må du følge planen til punkt og prikke i den tiden det tar. Ingen når målet ved og stadig vekk ta de-tour fra planen, uansett hva målet er

Kort oppsummert - du kan ikke få i pose og sekk... men du kan be samboer i en periode spise høykarbomaten sin andre steder for å hjelpe deg. Du kan også ta en titt på oppskrifter her inne og se at det finnes uttallige lavkarbo-alternativer for omtrent det meste av høykarbogodsaker. Min slanke høykarbo-mann med høy forbrenning har allerede kuttet mye høykarbomat fordi han synes min hjemmelagede smaker bedre, som feks blomkålsalat til grillmat istedet for potetsalat, og tyrkisk yoghurt med bær og vaniljedråper istedet for sukker-yoghurt Det handler om innstilling og vilje til å støtte deg, han kan jo bare gå en annen plass om det er så viktig for han og spise høykarbo mat som han vet du er så glad i... fortell hvor viktig dette er for deg, og hva du ønsker av han. Kanskje vil han til og med smake på den hjemmelagede isen med kokos og bjørnebær som du har laget istedet for å spise kroneisen fra hjem-is

Ketolyse-boka gir god info om hvordan lavkarbo faktisk fungerer i kroppen, og for å forstå og lettere få motivasjon til å fortsette med det du har startet med - kan det være greit og sette seg inn i kunnskapen bak lavkarbo.

Jeg anbefaler en titt i Vegard Lysnes artikkel Hva er lavkarbo - som både viser de forskjellige retningene, og som samtidig forklarer godt og enkelt HVORFOR lavkarbo fungerer slik det gjør.

I tillegg er bloggen til Thomas Geisner fin, siden han har i detalj fortalt hvordan kh, protein og fett fungerer i kroppen når man spiser det

Tilslutt, om du ikke allerede har vært der - nybegynnertråden til arnakristin. Linkene over finner du også i denne tråden, sammen med veldig mye annen god informasjon

Ketolyse er et tidsavgrenset prosjekt for mange - lavkarbo i alle sine varianter er for livet!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat