|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.
Eg lurer på ein ting. Eg har eit gammalt skrap-kjøkken. Stygge mørkerøde frontar. Det sug jo til seg alt som er av lys. Eg har ikkje råd til å skifte frontar, og dessutan er heile kjøkkenet så gamalt at det nesten ikkje heng i hop så skal noko skiftast så skal alt skiftast. Men som sagt, det har eg ikkje råd til.
Mal ivei! Vi brukte faktisk maling fra Europris da vi malte kjøkkenet for snart 2 år siden og det er like fint. 
Skru ned alle fronter og evt. lister som også skal males - da blir det mye penere! Legg det helst flatt og skrubb ned med noe som fjerner fett (altså ikke grønnsåpe!). Tørk og om det er veldig mørkt ville jeg nok grunnet først - ble om å få tilsatt farge i grunningen i den fargen du skal male i, det er lurt! Vi brukte sperregrunn (ikke bare heftgrunn) og dekket faktisk så godt på de gamle panelveggene på stua at det holdt med ett malingsstrøk oppå! På kjøkkenskapene tror jeg vi bare brukte maling, 2 strøk.
Gå over skruer og hengsler og skuffer og sånt og se om det ikke er noe som kan strammes opp med noen ekstra skruer her og der så det henger bedre sammen. Nye knotter/håndtak gjør seg - koster ikke all verden på Clas Ohlson. Om det er håndtak med to skruhull så ta mål fra sentrum til sentrum, der er det to standarder fant jeg ut. 
Lykke til! Det blir så fint at! 
|