|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.
Nei nei nei.... premien skal jo stå i banken til 0,25% rente, da vettu, det går mykje fortare da!
Eg lurer på ein ting. Eg har eit gammalt skrap-kjøkken. Stygge mørkerøde frontar. Det sug jo til seg alt som er av lys. Eg har ikkje råd til å skifte frontar, og dessutan er heile kjøkkenet så gamalt at det nesten ikkje heng i hop så skal noko skiftast så skal alt skiftast. Men som sagt, det har eg ikkje råd til.
Kan det late seg gjere, med nokonlunde ok resultat, å berre male desse frontane? Folk eg har snakka med har vore litt tvilande til det. Er det nokon av dykk som har prøvd dette og evt kan anbefale ein type maling og metode som funkar? (Altså, ikkje å ta det med til proff spraying e.l., vi snakkar om DIY på ekstrembudsjett her.)
Jeg malte på kjøkkenet for 2 år siden... kan ikke si jeg angrer. De i butikken ville omtrent ikke selge maling til meg da jeg fortalte hva jeg skulle gjøre...de tvilte nemlig på at det kom til å bli noe bra... 
Jeg endte med å kjøpe vanlig veggmaling og slang over alt som var...her snakker vi skapfronter, fliser og vegger. Nå 2 år etter har det blitt EN skrape på en flis, men det fyllte jeg i med litt maling her om dagen.
Tenk om jeg hadde hørt på de i butikken og bodd med mitt mørke, utrivelig kjøkken fordi de mente jeg ikke kunne male? 
Det viktigste er å bruke HUSVASK og vaske skikkelig...kjøkkeninnredning er ofte litt *fettete* pga stekeos osv... Husvask er en såpe du får kjøpt på steder som selger maling. Jeg tok to runder med husvask og lot det tørke godt mellom hver gang og før jeg malte.