|
Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd
Opprinnelig lagt inn av Ordinary, her.
Hm...jeg kjenner meg igjen i det du skriver. For stort fokus på mat ender fort som spiseforstyrrelser, og for folk på lavkarbo dreier det seg da kansje ofte for det som kalles ortoreksi - tvang til å skulle "spise sundt og riktig". Når man først "sprekker" får jeg det som anorektikere kaller "bing" - trøkker i meg uanstendige mengder karbohydrater på kort tid (stor godtepose, potetgull, pizza og is på samme kveld).
Men de fysiske plagene gjør at det blir sjeldnere nå. Siden du ikke ser ut til å være spesielt overvektig ut fra målene, tror jeg du skal tillate deg å "kose" seg med noe mer karbohydratrik mat av og til. Men vær kresen på hva. I stedet for stratos velg mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao. Den er det ikke like lett å overspise på. Du får f.eks. kjøpt sjokolade i små pakker, slike du ofte får til kaffen på en kafé. De kan være greie og ta med en eller to av på kino om du vil ha noe "snop" til filmen. Videre får man f.eks, kjøpt små poser med baconsvor på deli de Luca.
På fest kan du vel unde deg vin eller øl, brus. Drikker du ofte og mye blir du jo gjerne dårlig uansett. Men lavkarbo øl, tørr vin, lightbrus, eller smoothies med vodka er jo alternativer. Og nå som det er jordbær å få: lag deg en strawberry dakkery, men dropp sukret f.eks.
Dessuten er det viktig å "unne seg" noe hver dag! Ulike typer bær med tyrkisk yogurt til tv-kos er min favoritt. Da føles det ikke som jeg lever steilt eller forsker noe. Jeg bare spiser sundt, og så skjeier man ut litt inni mellom. Men det er viktig å ikke prate for mye om kosthold slik at det blir en besettelse. La det bare bli en vane at du spiser sundt automatisk, uten at du tenker noe særlig over det.
Har en del samme tendenser, er veldig opptatt av og være sunn. Men så har jeg dager der jeg ikke har noen ting som kan kalles kontroll.
Helt riktig, det må bli en GOD vane, en selvfølge. Men det føler jeg at det er blitt! Eller det er blitt sånn, jeg spiser alltid sunt, og jeg takker alltid nei til det som ikke er sunt, jeg spiser verken brød,pasta eller potet og jeg drikker aldri brus.
Jeg drikker sjeldent alkohol, så det vil bli en del av mine få kosedager, for de eneste gangene jeg ikke har kontroll er når jeg skeier ut. Da tenker jeg ofte (noe som ikke er så bra da) at "når jeg først har skeiet , hvorfor ikke bare spise hva jeg vil i dag" For da er jo allerede skaden skjedd. Men jeg forbedrer meg og lærer mer og mer av mine feil, men ting tar tid. Men så har jeg jo hele livet foran meg til å finne ut av å forbedre meg i ting, og det er jo godt at jeg er i gang.
Tyrkisk mat yoghurt er kjempegodt! thumbs up