Vis enkelt innlegg
Gammel 17-07-11, 12:08   #11
blond&bli
Juniormedlem

blond&bli sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av Trj, her.

Sjøl spiser jeg lavkarbo og jeg har en datter på samme alder som deg som spiser tilnærmet tradisjonelt norsk kosthold. Nettopp av de grunner som du legger frem; samvær med venner og at det er komplisert med lavkarbo "mat i farta",gjør at jeg ikke har inkludert henne i mitt kosthold. Selvsagt blir det mye lavkarbo-snakk fra min side, så hun kan prinsippene. Det jeg synes har vært viktig å få henne til å tenke over, er å redusere på alle de "tomme" karbohydratene som er i f.eks brus og smågodt. Noe som forøvrig er i tråd med de nasjonale kostrådene. Hun spiser brød, pasta, ris og pizza (langt mindre enn før), men er blitt vanndrikker og spiser sjelden godteri ! Uvilkårlig er grønnsakstilbudet blitt stort hjemme hos oss, noe hun setter pris på. Mitt råd til deg - som reflekterer over kostholdet ditt - er å være bevisst på mengden og hyppigheten når det gjelder "samvær-med-venner-mat". Ut fra bildet ser du akkurat passe ut vektmessig og jeg synes det er supert at du din alder tenker over hva kroppen din har godt av. Ikke la tankene omkring maten få ta alt for stor plass.

Brus er noe jeg nesten aldri drikker, er heldigvis ikke særlig glad i det heller. Jeg er en ordentlig "kaffe-kjærring" om jeg skal si det slik, hehe. Så det går mye i kaffe og vann her

Ja jeg er veldig opptatt av helse og det å ha en sunn kropp. Å er veldig glad for at jeg i så ung alder er blitt bevisst på hva jeg putter i munnen. For jeg tror at denne tiden er ganske grunnleggende for helsa mi fremover?

Ja det er jo akkurat der problemet ligger, kropps idealet å alt presset er veldig stort i min alder. Man føler man aldri blir bra nok, så for min del så har jeg vel kanskje hengte meg litt for mye opp i det.

Men jeg jobber med meg selv å prøver å finne en god balanse, prøver å bygge opp et litt mere avslappet forhold til kroppen min.

Takk for bra svar