|
Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd
Sjøl spiser jeg lavkarbo og jeg har en datter på samme alder som deg som spiser tilnærmet tradisjonelt norsk kosthold. Nettopp av de grunner som du legger frem; samvær med venner og at det er komplisert med lavkarbo "mat i farta",gjør at jeg ikke har inkludert henne i mitt kosthold. Selvsagt blir det mye lavkarbo-snakk fra min side, så hun kan prinsippene. Det jeg synes har vært viktig å få henne til å tenke over, er å redusere på alle de "tomme" karbohydratene som er i f.eks brus og smågodt. Noe som forøvrig er i tråd med de nasjonale kostrådene. Hun spiser brød, pasta, ris og pizza (langt mindre enn før), men er blitt vanndrikker og spiser sjelden godteri ! Uvilkårlig er grønnsakstilbudet blitt stort hjemme hos oss, noe hun setter pris på. Mitt råd til deg - som reflekterer over kostholdet ditt - er å være bevisst på mengden og hyppigheten når det gjelder "samvær-med-venner-mat". Ut fra bildet ser du akkurat passe ut vektmessig og jeg synes det er supert at du din alder tenker over hva kroppen din har godt av. Ikke la tankene omkring maten få ta alt for stor plass. 
|