Vis enkelt innlegg
Gammel 11-07-11, 20:16   #96
jvsandem
Medlem

Medlem siden: Mar 2011
jvsandem er ny på veien

Sv: Ang. lavkarboshaker

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

La meg forklare deg litt om hva slike kurer gjør med kroppen. Det være seg shake-kurer, eller suppekurer og andre sultekurer.
Man går ned de første 2-3 ukene, ofte endel vann. Etterhvert begynner kroppen å forstå at her er det ikke mye næring å få, så den begynner å spare på det den har. Hvilket gjør at man slutter å gå ned selv på et veldig lite kaloriinntak (under 500 kcal pr dag er typisk). Før eller senere må man begynne å spise mat igjen, og siden kroppen allerede er i sparemodus vil den legge alt dette rett i lagrene. Desverre sitter denne lærdommen godt i og for hver slik runde blir det vanskeligere å gjenopprette/opprettholde en normal forbrenning. Hvis man i tillegg er insulinresistent (som de fleste overvektige er) vil det være så å si umulig å komme i rett balanse igjen. Mulig du ikke anser dette som en ødelagt forbrenning, men det gjør jeg.

Kjære deg.

Jeg gikk på en sånn "grusom" pulverkur i februar og mars. Begynte på 129,2 kilo, gikk ned 12,6 kilo på de 3 første ukene. Så spiste jeg lavkarbo i 14 dager, og hold vekta jevnt på 117-118 kilo før jeg tok 3 nye uker på pulver. Etter de 3 ukene viste vekta 109,4 kilo, altså en nedgang på 19,8 kilo.

Deretter gikk jeg over til å spise lavkarbo. Jeg følger ingen spesiell linje, det er rett og slett egendefinert, men jeg holder med stort sett rundt 40-60 karber om dagen, maks 70. Og på det inntaket holder jeg meg også i ketose.

Det er nå altså 3,5 måneder siden jeg var ferdig med pulverkurene, og jeg veier i dag 106,8 kilo. Altså en rolig nedgang på 2,6 kilo etter at jeg begynte å spise igjen, men jeg er fornøyd. Jeg skal under 100, men jeg har ikke dårlig tid.

Min bror gikk fra 98 til 84 kilo iløpet av 8 uker i fjor høst. Fra midten av desember 2010 har han gått på et relativt moderat lavkarbokosthold, med en grense på 125-150 karber i døgnet, normalt rundt 100. Han veier i dag 81 kilo.

Kan du forklare hvordan dette er mulig med ødeøagt forbrenning?

jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat