Vis enkelt innlegg
Gammel 11-07-11, 17:54   #77
nightly
Medlem

nightly sin avatar

Medlem siden: May 2010
Alder: 40
nightly er ny på veien

Sv: Ang. lavkarboshaker

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

La meg forklare deg litt om hva slike kurer gjør med kroppen. Det være seg shake-kurer, eller suppekurer og andre sultekurer.
Man går ned de første 2-3 ukene, ofte endel vann. Etterhvert begynner kroppen å forstå at her er det ikke mye næring å få, så den begynner å spare på det den har. Hvilket gjør at man slutter å gå ned selv på et veldig lite kaloriinntak (under 500 kcal pr dag er typisk). Før eller senere må man begynne å spise mat igjen, og siden kroppen allerede er i sparemodus vil den legge alt dette rett i lagrene. Desverre sitter denne lærdommen godt i og for hver slik runde blir det vanskeligere å gjenopprette/opprettholde en normal forbrenning. Hvis man i tillegg er insulinresistent (som de fleste overvektige er) vil det være så å si umulig å komme i rett balanse igjen. Mulig du ikke anser dette som en ødelagt forbrenning, men det gjør jeg.

Nei jeg anser ikke dette som ødelagt forbrenning, for det er ikke det.
Du har gjort noe uklokt og du har forstyrret forbrenningen din pga det. Men dette er ikke varig. Det er også derfor man ikke bare skal kaste seg ut i "vanlig mat" igjen etter noe sånt, men ta det svært gradvis så ikke kroppen er på sparebluss når du begynner å innta normal mat i normale mengder

"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat