Vis enkelt innlegg
Gammel 11-07-11, 11:09   #1
Veslejenta
Nytt Medlem

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Haugesund / Volda
Veslejenta er ny på veien

Lavkarbo, og holdningene rundt det

Nå har jeg generelt sett meg lei på dette forumet, mye på grunnlag av klaging og syting.
Jeg har stor forståelse på at forumet skal virke som et støtteforum, og hjelpe mennesker dersom de føler de står fast. Men... Lavkarbo er et KOSTHOLD, ikke en diett. Om man begynner, det går 3 uker, og går ned 2 kilo er dette kjempe bra. Å miste motivasjonen etter så kort tid betyr gjerne at man ikke er motivert nok til å kvitte seg med de dårlige kostholdsvanene en prøver å bli kvitt.

Etter to år på lavkarbo kan jeg si at jeg begynner å miste motivasjonen – det er lov. Men det er mye styrke og selvdisiplin som skal til de første månendene, og i perioder for å gjennomføre et slikt kosthold. Dersom en ikke er motivert, bør en prøve noe annet. F.eks: nutrilett (som egentlig ikke er spesielt sunt, men en får jo sjokolade...) eller Fedon. I bunn og grunn handler det om å forandre livsstil – et kosthold, som hjelper oss til å holde oss friske, og forandre noen grunnleggende faktorer i vår tankegang.

Psyken skal følge med det fysiske, og derfor vil det normalt ta lang tid før man føler at man er der man vil være. Dersom psyken ikke følger med – nei, da gjør man det feil. Å gå ned 30-40 kilo er en påkjenning, som krever at man er mentalt forberedt. Stress er en utløsende faktor for at man ikke går ned i vekt, slik man kanskje ønsker. Lavkarbo er et hormonelt kosthold, noe som tilsier at stress fungerer som en «trigger» til å stangnere i vekttapet.

Husk på dette – vi spiser for å leve, ikke leve for å spise. Det er lov å unne seg karbohydrater dersom man er i festlige anledninger, som store selskaper eller annet. Det er det karbohydrater, etter min mening er ment til. Det nytter virkelig ikke å stresse rundt om man skal eller ikke skal gjøre det. Om man sitter med dårlig samvittighet for å ha spist et kakestykke, ødelegger man mer enn om man bare gjør det. Ferdig med det.

Jeg forstår om jeg får sterke reaksjoner, eller ingen reaksjoner på dette innlegget. Mennesker er uenige om det meste, men jeg føler noen bør nevne dette.

"There is no easy way to do this"

Veslejenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat