|
Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?
Ah... jeg husker at jeg nettopp leste at det ikke var rapportert inn NOEN seriøse bivirkninger ved bruk av vitaminer/mineraler og aminosyrer på verdensbasis. (Altså - ikke bland dette med "naturlegemidler" som er en helt annen trille). Tror det var i siste VOF, men er altså ikke sikker på kilden. Jeg bet meg merke i dette fordi at det var så vanvittig lite i motseetning til f.eks hva man regner som f.eks normalt antall dødsfall på p-piller...
Jeg synes vi må refletere over at hvilke deler av fisk og dyr vi spiser nå er vesens forskjellig fra hva man spiste i steinalderkosten... Lever anyone? Nyrer, hjerne... eller blod? Hva med kraft på margbein og brusk? Alt dette er proppfult av næringsstoffer som vi nå får mindre av på grunn av at vi i normalkosten i dag nesten utelukkende kun spiser dyrs muskler.
Når det gjelder matvarenes næringstetthet på spesielt grønnsaker så er det mye mindre mikronæringsstoffer i dem nå enn tidligere. Man kan i dag faktisk måle forskjell på økologiske grønnsaker kontra "industrielle" grønnsaker... Og alle som har sett et egg fra ei EKTE frittgående høne (altså en som ikke er "fri" i binge, men ei som er hagefri) vet at de er annerledes.
Jeg har en aldri så liten frykt for at om vi kunne få Gorm fra steinalderen og hit så hadde vi blitt svært overrasket over næringstettheten i det han spiste (men også over lokale forskjeller og til dels overraskende mangelsykdommer - og over lokale, genetiske tilpasninger).