Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-11, 22:14   #5
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kostilskudd- virkelig nødvendig?

Anbefalingene er som KarMa40 sider satt ut fra minstekravet for å ikke få bestemte mangelsykdommer som f.eks rakitt - sier ingenting om hva som er optimalt.

Hver enkelt person er dessuten ulik. Som stoffskiftesyk vet jeg at jeg har gått med opptaksproblem over lenger tid. Det samme vil gjelde alle andre som har vedvarende magetrøbbel eller candida. Slikt kan man ikke vite uten å få målt seg. Det kan være vanskelig om man er frisk.

En annen sak er at de færreste vitaminer er farlige i større mengder. (Man skal være forsiktig med megadoser doser av de fettløselige om de ikke er balansert mot hverandre.) Mineraler kan man være mer forsiktig med. Det gjenspeiles i "utenlandske" vitaminer. Den jeg spiser gir meg 1000% av "dagsbehovet" for de fleste av b-vitaminene, men bare 25% av dagsbehovet for sink.

Et siste punkt er at de fleste som legger om til lavkarbo spiser mindre mel- og grynvarer. Mel og gryn hemmer opptaket av viktige mineraler - f.eks jern. Det eneste vitaminet som en kost basert på kjøtt&grønt kan ha underskudd på kontra norsk mat (=brød&potet&pasta&ris&litt kjøtt) er b-vitraminer.

Jeg hadde anbefalt alle en norsk (svak) multivitamin + omega3-tilskudd samt mye sol om sommeren og d-vitamintilskudd om vinteren. Om man er plaget med magen (diarre eller ustabil) så ikke ta lett på dette, men finn ut hva som skjer + ta ekstra tilskudd om det viser seg at man er lav på noe.

NB - en kropp i balanse slipper også overflødig vekt lettere.