Vis enkelt innlegg
Gammel 09-07-11, 12:18   #1738
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Dollsine: Jeg kjøpte kakaomasse og kakaosmør på http://www.okosjokolade.no/.
De sender fraktfritt, og der står det også en del oppskrifter det går an å ta utgangspunkt i. De bruker imidlertid en del "siruper" som jeg er skeptisk til på lavkarbo, så jeg har begynt å eksprimentere litt selv.

I går brukte jeg:
1dl fløte, som jeg kokte ned til all vesken var kokt ut - bare tykk masse igjen. Hvis du liker godt mørk sjokolade, kan du sikkert bruke mindre fløte.
Dro vekk fra varmen,
1 ss cocosa smeltet inn i fløtemassen
25g kakaosmør - smeltet inn
50g kakaomasse - smeltet inn
noen vaniljedråper
søtning - jeg brukte sukrinmelis, er med på å mildne smaken, men ble litt kornete, så vil sannsynligvis blande sukrinmelis og stevia etter hvert.
Rør godt hele tiden til jevn masse, får du problemer med å smelte det i varmen fra fløten, så sett det over vannbad.
15g hakkede mandler tilsettes helt til slutt.
Helte over i isbitformer av myk plast og satte det rett i fryseren.
Mye mer fett enn vanlig sjokolade, så smelter nok raskere i romtemp, har derfor best av å oppbevares i fryser og bare ta opp så mange biter som en trenger av gangen. Veldig god, fet, lav på karber, og full av antioksidanter og vitaminer. Kan derfor spises med myyye bedre samvittighet enn vanlig sjokolade

Alle smiliene mine forsvant her, så dette ble en lang kjedelig tekst, men men....

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat