Vis enkelt innlegg
Gammel 08-07-11, 00:25   #8832
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, det er riktig! Det jeg vel ville fram til er at "organisk" ikke er noe etablert uttrykk på linje med "organic", og økologisk er vel det nærmeste vi kommer i oversettelse.

Jeg skjønte det, og du har jo rett Ville bare utdype og forklare litt videre. Det er så morsomt å diskutere sånt!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Etter nøyere etterforskning ser jeg at både logi og nomi betyr lære, så hvorfor økonomi og økologi er to vidt forskjellige begreper som vi bruker dem, aner jeg ikke ...

Det er nok dels fordi å kalle begge for "lære" er en grov forenkling, de gammelgreske begrepene har en mye dypere og mer presis betydning. Det står litt om det i nest øverste avsnitt her: Mythos, Logos, Nomos

"Nomos" betyr heller "lov" enn "lære", dessuten betyr det "management", som man vel kan oversette med styring. Altså en styring av ressurser

(At økonomi også kan bety "Theology The method of God's government of and activity within the world" kan vi vel la ligge her ... )

Sist redigert av Huldr : 08-07-11 kl 00:33.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt