Vis enkelt innlegg
Gammel 07-07-11, 23:00   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, trening og vektreduksjon

Opprinnelig lagt inn av avuna, her.

Så si at jeg forbrenner fra 2200-3000 og spiser 2000 kcal. Vil lavkarbo gi forbrenning på normalt vis som ved et 200 g karbs kosthold, eller extra fordi jeg ikke spiser carbs? Jeg regner med at ketose betyr at man forbrenner selv om man spiser? Jeg hadde for høyt kaloriinntak til å miste mer fett enn muskler så vekten stoppet å gå ned.

En kalori er ikke bare en kalori om man sammenlikner et lavkalorikosthold med et lavkarbokosthold. Lavkarbo gir ikke samme "forbrenning" som et høykarbokosthold gjør. På høykarbo forbrennes først glukose - og først når glukoselagrene er tomme, vil fett forbrennes. For noen - ofte normalvektige - går dette skiftet raskt, for andre vil man raskt "gå i kjelleren" fordi kroppen ikke klarer omstille seg til forbrenning av kroppsfett like raskt.
Et lavkarbokosthold gjør at kroppen lærer seg og forbrenne fett til vanlig - uten og måtte tømme glukoselagrene først - fordi disse er "så godt som tomme" på et lavkarbokosthold. De kiloene man kjapt mister i starten skyldes denne tømmingen.

Ketose betyr at kroppen forbrenner fett fra mat og/eller kroppsfett - som igjen gir opphav til ketoner som kroppen kan benytte som energi.
Du bør lese deg opp på hva og hvordan lavkarbo fungerer - så er det kanskje lettere og forstå hvordan du bør spise Søk opp ketose på forumet og les litt mer om hva det egentlig er

På et lavkalorikosthold med mye karbo sulter kroppen seg ned i vekt, og den tærer mye mer på muskulaturen enn på kroppsfettet sammenliknet med et lavkarbokosthold.

På lavkarbo har man et lavt/stabilt blodsukker, og kroppen utskiller lite insulin. Insulin tilstede gjør det så godt som umulig for kroppen å forbrenne kroppsfett - fordi insulin tilstede umuliggjør tilstedeværelse av glukagon, som er hormonet som "tillater" at fett kan komme ut fra fettcellene og brukes som energi.

I teorien vil forbrenning av kroppsfett fobruker mer energi enn om kroppen bruker glukose fra karbohydrater som energi (sterkt forenklet). Samtidig kan du tenke deg at forbruk av glukose til energi i kroppen ikke gir fettforbrenning - slik at den vil ikke gi reduksjon av fett i kroppen - dette vil skje først når kroppen har tømt glukoselagrene.

Gode kilder til kunnskap om lavkarbo er foruten dette forumet boka "bedre uten brød" av Lutz, "bad calories, good calories" av Gary Taubes, bloggene til www.espenrostrup.com og thomas geisner.
Har du lest linkene jeg ga deg? Der finner du enda flere linker som gir mer kunnskap om lavkarbo

Kunnskap er makt - også når det gjelder lavkarbokosthold...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat