|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av GrønnPepper, her.
Jeg ser på dette som et alkoholproblem ja.
Utfordringen med alkoholikere er at det er vanskelig å fortelle dem at de har et problem, for de fleste oppfatter selv at de har full kontroll, og vil derfor ikke kjenne seg igjen i kommentarer fra andre om at de drikker for mye.
Jeg synes uansett at du skal prøve å ta en prat med henne en gang det passer, og se om du kan få henne til å reflektere litt over sitt eget forbruk uten å anklage henne for noe. Kanskje det vil sette i gang noen tanker i ettertid?
Hvorfor drikker Jeppe? 
Jeg ville bare vært venninne jeg. Brukt til på å prate om ting, kanskje det er ting hun sliter med som hun bedøver med vindrikking? Kanskje du kan hjelpe ved og lytte? Ta initiativ til å gå en tur en kveld nå og da slik at vanen blir brutt av og til?
Hun vet nok allerede at hun drikker for mye. Du kan kanskje gjøre henne oppmerksom på at du "ser" henne, at du ser at hun drikker mye vin innimellom - uten at du fortsetter med noe belærende? "Jeg ser deg - og jeg er der for deg om du har behov"....
Jeg aner ikke hva slags forhold dere har, så kjenne på magefølelsen og hjertefølelsen din og inviter til åpenhet dere imellom Kanskje du kan dele noe med henne først som er utfordrende for tida?
Ikke vet jeg alle svar, jeg vet at det og bry seg uten og være belærende KAN åpne opp for en god dialog som etterhvert kanskje kan føre til endringer i dårlige vaner 
Hun er heldig som har deg - det er viktig og BRY seg om hverandre!
|