|
Sv: Sabotere
Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.
Jeg er ikke enig med deg i det.
Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.
Nåja.... nå er jeg ikke helt enig med deg. Greit at kroppen kan skrike etter rask energi om den ikke er vant til å behandle andre former for energi, men det er da ikke opplest og vedtatt at rask energi = sjokolade eller softis eller sånne ting. Hvorfor har man ikke da det samme suget etter en banan (selv om mange sikkert har veldig lyst på banan ofte)?
Det er bra at du klarer å skille energibehov fra sjokolyst, men det er det nok ikke alle som klarer. Jeg har mest lyst på sjokolade når kroppen allerede har fått i seg "feil" karbokilde nylig. Når jeg var veldig strikt på ketolysekuren i fjor høst hadde jeg ikke det samme suget som nå som jeg har løsna litt på snippen. Mye vil ha mer. Kan ikke si jeg har den samme cravinga for banan eller andre raske karbohydrater 
Hehe, vi er da enige om at vi ikke er enige 
Nei, jeg er enig i at ikke alle klarer å skille på hvor signalene kommer fra. Jeg sier bare at jeg klarer det, og derfor vet jeg at noen ganger er det et rent mentalt/emosjonelt sug, og andre ganger er det kroppen som prøver å fortelle meg at den trenger noe, fordi blodsukkeret har falt (antagelig), og da gir den et så kraftig signal som mulig = JEG VIL HA SUKKER, NÅ!!!
Det er jo ikke like mye sukker i en banan som i sjokolade, samt at sjokolade også har mye fett og dermed er tettpakket og rask næring. Fra naturens side er vi utrustet til å gå for det som er fett og søtt (bare tenk morsmelk). Så det er faktisk en ganske kraftig drivkraft i oss til å spise søtsaker. Hadde vi ikke hatt sjokolade hadde nok banan vært høyere opp på lista også 
I tillegg har vi jo hukommelse. Vi har programmert oss selv til å foretrekke sjokoladen, og som du sier, mye vil ha mer. Hukommelsen sitter både i hjernen og i kroppen for øvrig (hjernen er jo en del av kroppen). Og den blir re-aktivert når vi spiser den sjokoladen, akkurat som en som har sluttet å røyke kan bli trigget av bare én sigarett til å begynne igjen.
Dessuten kan jo mer sukker/karbohydrat gi svingende blodsukker, som igjen gir mer lyst på søtt.
Så det er lurt å være i forkant av dette suget, og være bevisst på det så man kan forebygge 
|