Tråd: Sabotere
Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-11, 14:10   #14
Fjasnissen
Supermoderator

Fjasnissen sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Sabotere

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg er ikke enig med deg i det. Kroppen vil ha lett omsettelig næring når den har et skrikende behov, så sukker/sjokoladebehovet er lett forståelig ut fra det. Tenk på det - det er jo rasjonelt. Å spise noe som tar x antall minutter/timer å omsette til blodsukker er ikke interessant for kroppen der og da.

Selvsagt finnes det OGSÅ mentale og emosjonelle grunner til å spise sjokolade, men det var nettopp derfor jeg presiserte at jeg snakket om et ekte, altså kroppsstyrt sug.

Jeg vet i alle fall veldig godt når det kommer fra det ene eller det andre stedet

Nåja.... nå er jeg ikke helt enig med deg. Greit at kroppen kan skrike etter rask energi om den ikke er vant til å behandle andre former for energi, men det er da ikke opplest og vedtatt at rask energi = sjokolade eller softis eller sånne ting. Hvorfor har man ikke da det samme suget etter en banan (selv om mange sikkert har veldig lyst på banan ofte)?

Det er bra at du klarer å skille energibehov fra sjokolyst, men det er det nok ikke alle som klarer. Jeg har mest lyst på sjokolade når kroppen allerede har fått i seg "feil" karbokilde nylig. Når jeg var veldig strikt på ketolysekuren i fjor høst hadde jeg ikke det samme suget som nå som jeg har løsna litt på snippen. Mye vil ha mer. Kan ikke si jeg har den samme cravinga for banan eller andre raske karbohydrater

Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat