Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-11, 00:02   #178
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av liquid84, her.

Dere som går på lavkarbo for å holde PCO(S)en vekke (og regulere vekten).

Skal dere gå på dette resten av livet? Åh jess. Etter å ha gått ned nesten 30 kg, blitt gravid to ganger og ha regelmessig mens, så går jeg never ever tilbake til et høykarbokosthold. Men jeg lever ikke superstrengt, eller i ketose! Spiser ting som gulrøtter, holder meg unna frukt men bær holder jeg meg IKKE unna.
Er det meningen at en skal måte leve i ketose for alltid eller kan en roe litt ned etter en stund? Nei, du kan selv velge hvilken retning du vil følge. Fedon feks er nokså moderat og sier at du kan spise litt fullkornsris, kokte poteter osv. Men du må etterhvert se selv hva kroppen din tåler, jeg feks kan nesten ikke spise noe slikt før jeg går opp i vekt.

Kan jeg aldri mer smake vanlige kaker, iskrem, snop, frukt, poteter, pasta, ris, brus. osv???? Det er ditt valg. Men du skal også leve med kroppen din resten av livet. Er det verdt det, å spise mat som ikke er bra for kroppen? Jeg syns også dette var deprimerende å tenke på i starten, aldri få spise pastagugge mer?? Men jeg har funnet gode erstatninger for det meste jeg liker, og jo lenger du holder på, jo mer lærer du.

Jeg ser jo fremgang med tanke på vekten og det er jo kjekt (selv om den virker å stagnere), men jeg føler en del på tristheten også over alt jeg ikke kan spise. Over alle situasjoner der jeg må si nei til alt en blir servert. Jeg skjønner det. Men jeg tror det er en periode du vil komme over, etter en stund vil du forhåpentligvis føle tilfredstillelse over at DU kan takke nei til noe som IKKE er godt for kroppen din, mens de andre sitter der og har femti ganger høyere risiko for infarkt enn det du har.. Mens du allikevel kan kose deg med god mat!

Vil jeg en gang i fremtiden kunne spise en spiseskjei med potetemos eller en spiseskjei med ris til kyllingen min ved middag?
Vil jeg noen gang kunne lage meg en sjokoladekake med mmf lokk (jeg elsker å bake og pynte kaker, men nå er piffen litt vekk) og ta meg et lite stykke?
Mmf, er ikke det bare sukker og noe? Jeg vet ikke med det. Leser lenger oppe at du har negative erfaringer. Jeg anbefaler å prøve deg på sjokolademousse. Det er gooodt. Og den kokos- og kakaoisen til Ingrid. Nydelig, klarer ikke holde meg unna...
Du går jo ikke ut av ketose eller opp i vekt av EN spiseskje med potetmos eller ris, men MÅ du ha det? Er det SÅ viktig? Kan du ikke heller ta litt ekstra kylling eller stekt brokkoli feks?

Eller er det liksom slik som dette det skal være resten av livet?

Håper du vil se mer positivt på det snart kjære deg.

Har du forresten prøvd sjokolade fra sukkerfritt.no? Eller atkinsbar fra iherb.com? Det er mitt faste lørdagsgodteri, namnam!

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!

Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat