Vis enkelt innlegg
Gammel 04-07-11, 19:12   #1605
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Tror det er pga mangel på fett jeg altså!!!! Går og tar meg mat!

Forresten....dere som har peiling på vektnedgang osv.... Jeg har oppdaget at jeg hvertfall helt siden i vinter, og til samme tid hver dag begynner å fryse. Skikkelig gåsehud, og må kle på meg/ta på meg et pledd (ja, jeg har et liggende på kontoret). Dette skjer samtidig som jeg begynner å bli sulten. Kan det hende at jeg begynner å fryse fordi fettforbrenningen er "slått av"? Jfr at en blir varmere i ketose?

Undrer meg....

Vet ikke hva det betyr, jeg er varmere i ketose, men er uansett en frossenpinn, og har alltid antatt at det er pga at forbrenningen min ikke er så god, men det er ren gjetting altså...

Fant forresten noen tips fra Anniken Dahlqvist til de som har problemer med å gåd ned i vekt. Er litt langt, men velger allikevel å klistre det inn her, så kan du jo lese og se om du får noe ut av det.

Alt under er direkte kopi fra hennes blogg:
"Nu och då får jag mail från personer som berättar att de äter kolhydratlågt, men har ändå svårt att gå ner i vikt som de önskar.
Mitt råd brukar vara att börja med att läsa igenom mitt "Kostprogram" ordentligt.(finns i bloggmarginalen)
Om det inte blir någon viktnedgång trots att du följer programmet:
Det första är att minska på kolhydraterna ner till det som finns i en rimlig mängd grönsaker ( man behöver inte fylla tallriken) och mejeriprodukter.
Man kan begränsa sig till ovanjordsgrönsaker om man ska minimera kolhydraterna. Rotfrukter innehåller mer kolhydrater.
Mjölk, fil och yoghurt innehåller 5% kolhydrater, laktos. Byt gärna till ost och smör, utan laktos.
Och alltså inget alls av bröd, pasta, gröt, ris, potatis, frukt etc
Sen kan man minska på proteinerna ner till det man minst behöver för kroppens byggnad.
Det är ca 0,5-1 gram per kilo kroppsvikt och dygn. (Kött innehåller ca 20% protein)
Överskott av protein höjer nämligen blodsockret.
Resten är fett.
Fett i mjölkprodukter, ät absolut inga lättvarianter utan grädde, smör etc.
Fett kött och fläsk. Det är det mättade och omättade animaliska fettet som kroppen allra helst behöver för sin byggnad.
Mättat fett i kokosfett.
Enkelomättat fett i olivolja.
Fet fisk.
Om du äter enligt detta och ändå inte går ner i vikt som du vill, får du tänka efter om du kanske ska nöja dig som du är.
I och med att du äter kolhydratsnålt och fettrikt, så äter du så nyttigt det går, och du blir så frisk du kan bli.
Infogas 060916. Jag har fått ganska många rapporter från personer som haft svårt att gå ner i vikt med intag av mjölkprodukter. Det påstås att mjölkprodukterna orsakar frisättning av insulin, och att det inte är mjölksockret, laktosen, utan mjölkproteinet som har denna insulinfrisättande egenskap. Högt insulinindex, II.
Tips alltså att man kan prova att dra ner på, eller utesluta, mjölkprodukterna om man vill går ner ytterligare i vikt.
Smör klarar de flesta, och feta ostar klarar vissa. Man får prova sig fram.
Om du inte känner att du vill nöja dig, utan vill komma ner lägre i vikt, får du börja minska på kalorierna.
Du kan titta i näringstabeller och räkna ut hur mycket av varje födoämne du ska äta.
Du kan gå ner till ca 1300 kcal om du är kvinna, något mer om du är man."

Sist redigert av bente1 : 04-07-11 kl 19:26.
bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat