Vis enkelt innlegg
Gammel 04-07-11, 02:46   #8679
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det er sent og jeg er ikke helt i form. Kan noen gi meg et vettugt svar og noen linker som svar til dette fra en som mener at en kalori alltid er en kalori selv om den har lite karber:

Det er nok en litt forenklet utgave som står på trykk noen gange. Vektreduserende lavkarbodietter handler om lite karbohydrater sammen med et lavt kaloriinntak.

En kcal er jo en kcal, altså mengden energi det tar å varme opp én liter vann én grad F/C ved én atmosfæres trykk. Men hva kroppen gjør med energien den får tilført er jo en helt annen sak. Da er ikke lenger en kalori en kalori. Å bryte ned karbohydrater eller fett eller proteiner betyr forskjellige prosesser som hver krever forskjellige mengder energi.

Dr Michael R Eades forklarer dette i bloggen sin her.

Noe som også er viktig er å nevne futile cycles som Dr Eades også skriver om i sitt blogginnlegg. I ketose øker kroppen futile cycles som også øker kroppstemperaturen med ca 0,5º. 0,5º høres kanskje lite ut, men når 80kg masse skal varmes opp 0,5º høyere hele døgnet, så er det snakk om ganske mye energi.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC