|
Sv: Litt forvirret spørsmål ...
Hei,
Jeg regner med at din forvirring har bakgrunn i at du ikke har tatt hensyn til hvilken lavkarbo filosofi de ulike tips og råd her inne henviser til – husk og les filosofiboksene. Det er veldig mange her inne som spiser ketogent og så er det er ett hav av forskjell mellom lavkarbokostholdene ketogene dietter og Lindberg. De ligger i hver sin ende av lavkarboskalaen, en mer detaljert definisjon på lavkarbo finner du her.
Så, jeg vil anbefal at du tar deg ett dypdykk i noen av Lindbergs bøker, de kan du eventuelt låne på biblioteket.
Når det er sakt så er heller ikke Lindberg for sukker da det har høy GI, så ja, det er viktig å lese hele innholdsfortegnelsen ikke bare totalt antall kh.
Mange av krydderblandingene man kjøper i butikken som taco, fajita etc. innholder mye sukker og derfor velger mange av oss å lage det selv.
Noen velger å bruke for eksempel å bruke soyasaus og lignende fordi de bruker det i små mengder en sjelden gang…
Nei, det holder ikke og bare lese totale antall kh i en matvare/ingrediens – man må nok sjekke hvor mange kh som kommer fra for eksempel sukker… matvareindustrien har vært flinke til å tilføre sukker i de utroligste matvarer. Litt styr i begynnelsen men man lærer seg fort hva som kan brukes og ikke.
Igjen, posemat og annen halvfabrikat inneholder ofte mye sukker i tillegg til mye andre tilsetningsstoffer og salt… for oss på ketogene kosthold er dette helt uaktuelt med posemat på Lindberg må du også ta hensyn til GI. Siden jeg bare har skumlest en av hans bøker så kan jeg ikke utale meg om det er noe halvfabrikata som er gangbart.
Mange av oss som spiser ketogent og sikkert en del andre også har en 5 g kh grense, har matvaren/ingrediensen mer enn 5 g kh pr 100 g så er den uaktuell. …men her finnes det unntak selvfølgelig som f.eks. hvitløk og andre ting man bruker i begrensede mengder.
Hva som er brukbart av ferdiglagde kjøttvarer, som ’lammesliders/kjøttboller og sånt’ så må du lese næringsinnholdet og se om det samsvarer med Lindbergs filosofi.
|