|
Sv: Fett kjøtt uten svin / kyllingbacon?
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Det har jeg ofte lurt på... Hva er det med grisen som gjør den uren??
Spiser du torsk?
Dette burde kanskje blitt tatt i en egen tråd, men det er ingen Fork-funksjon her så vidt jeg kan se, så jeg tar det her.
Svinekjøtt er urent ifølge noen religioner. Jeg kjenner ikke begrunnelsene godt nok til å si hvorfor, men jeg kan gi deg noen helt dagligdagse betraktninger.
Grisen er det dyret (kanskje med unntak av enkelte aper) som ligner mest på mennesket. Gris og menneske er så like anatomisk sett at griser brukes til å trene leger i katastrofesituasjoner.
[avsporing]Praksisen er omstridt, for hva har de stakkars, forhåpentlig friske, grisene gjort for å fortjene unødige operasjoner? Jeg kan ikke si jeg liker det, men samtidig liker jeg heller ikke tanken på å bli operert av en utrent lege den dagen jeg virkelig trenger hjelp. På grunn av denne likheten bir griser også brukt som mål ved testing av våpen, noe jeg finner fullstendig forkastelig. Dette er en avsporing i forhold til temaet, men jeg tar den med fordi jeg er sikker på at noen kommer til å ta det opp før eller senere, og det er like greit å tone flagg med det samme.[/avsporing]
Grisen er dessuten alteter, akkurat som mennesket. Vi er på samme nivå i næringskjeden, og tradisjonelt sett blir grisen fora med det samme som vi menneskeer spiser. Matrester, slakteavfall, gamle poteter....
Tenk på hva maten gjør med oss mennesker? Livsstilssykdommer en masse! -Vi lavkarbere kjenner det på kroppen sjøl, ikke minst når vi legger om og slutter med den maten som gjør oss syke.
Det er sannsynlig at grisen reagerer på samme måte som mennesket på det den spiser. Sånn sett er det ganske ulogisk at vi kvitter oss med giftkilder samtidig som vi øker inntaket av kjøtt fra dyr som får i seg akkurat de samme giftene.
Jeg har ikke medisinske kilder for hånda, men revmatikere bl.a. blir frarådd å spise svin av denne grunn. Jeg spiser svin men jeg har også perioder der jeg ligger unna. Ikke fordi det ikke er godt, men fordi jeg merker at det ikke gjør meg godt. Jeg blir stiv og støl, og betennelsestilstander i kroppen har en tendens til å bli verre jo mer svin jeg spiser. (Et google-søk på svinekjøtt revmatisme gir en del treff)
|