Vis enkelt innlegg
Gammel 29-06-11, 19:54   #1514
Dollsine
Gjest

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Hei til dere alle mine kjære venner. Dagen i dag er atskillig bedre enn gårdagen - takket være dere

Tenker mye på Pruttins råd om å øke kh for en periode, og det kommer jeg til å gjøre sakte men sikkert. Mindre fokus på hva jeg spiser, men unngår mel, sukker, frukt, potet osv osv. Var innom Rema og så etter fedonbrød, men de hadde det ikke på den jeg var innom - men de hadde knapt noe annet brød heller da

Bente1 spør hvorfor vi startet med lavkarbo: Et godt spørsmål og et godt fokus. Jeg forteller bakgrunnen min med det samme; den henger sammen med hvorfor.

Jeg hadde lest en del om lavkarbo, noen venner snakket mye om det – men jeg hadde ikke bestemt meg for å prøve det. Jeg har vært overvektig siden første svangerskap for noen og tjue år siden, og har således alltid vært påpasselig med hva jeg spiser. Litt opp og ned, men vil ikke kalle meg jojoslanker. Jeg har ikke alltid vært på slankern; det er viktig å si! Har prøvd Herbalife to ganger; en gang med veldig godt resultat (gikk opp igjen seff…) - den andre gangen skulle være en kickstart og fungerte ikke. Har også gått ned ganske mye i vekt tidligere ved å spise lite og ofte + trimme. Grete Roede er prøvd en gang; da trodde jeg jeg skulle sulte hjel: den gangen var det tre måltid om dag; jeg spiste frokost kl 06, lunsj kl 11 og middag kl 17. Dere må ikke tro jeg fikk gehør for at 3 måltid på dager à 18 timer var for lite altså! De gangene jeg har lyktes og gått ned til 68-70 kilo så har alt kommet tilbake, unntatt siste gang – da kom 15 kilo tilbake – de jeg prøver å bli kvitt nå. Veide 107 kg på det tyngste, så sånn sett har jeg hatt en enorm vektnedgang til dagens 82.

Så tilbake til lavkarbo: jeg har i mange år blitt dårlig i magen, oppblåst, forstoppelse og det som verre er av hvetemel. Etter hvert som årene gikk, og jeg spiste grovere og grovere (og nesten ikke hvetemel) ble magen bare verre. I ferien i fjor sommer bestemte jeg meg for å kutte ut brød for å se om magen ble bedre. Sukker har jeg jo knapt spist de siste 25 årene nettopp fordi jeg er overvektig, og frukt spiste jeg også lite av. Så da jeg kuttet ut brød, skjedde det noe merkelig - i løpet av to uker gikk jeg ned 3 kilo. Og jeg tenkte at hm...kanskje det er noe i denne lavkarbogreia. Og satte i gang med å lese om det for å se hva det var og hvordan det kunne gjøres. Jeg fortsatte slik jeg hadde startet; omelett/bacon til frokost, salat med seterrømme til lunsj, stort sett vanlig middag men uten potet osv. I løpet av høsten (og pga manglende videre nedgang) prøvde jeg ut alt som kunne være såkalte partystoppere, var også en tid nede på kun fett og proteiner (Skaldemans ekstreme), som hjalp de to ukene jeg prøvde - hvorpå jeg gikk opp den ene kiloen igjen. I påsketider i år begynte jeg å se på om jeg spiste meg for mett. Ved å passe på å ikke spise for mye og passe på at det ikke ble for mye proteiner krøp vekta over tid til slutt ned 2 kg til. Og der er jeg i dag. Selv om jeg aldri har spist så god mat, aldri har vært så lite sulten, og faktisk trives med dette kostholdet, så har det kostet og det har vært forsakelser. Derav nedturer som de siste dagene.

Så hvorfor gjør jeg dette? Først og fremst for å gå ned i vekt og være der. Jeg ønsker også å kunne spise og nyte mat uten dårlig samvittighet (og ikke oppleve en skrikende sultfølelse flere ganger om dagen). Magen fungerer som en drøm etter mange år med det stikk motsatte og masse bekymringer.

Jeg opplever å ikke ha et desperat søtsug etter middag slik jeg alltid hadde før; det er vel blodsukkeret som er stabilt. Generelt føles kroppen å fungere bedre. Dog har jeg migrene, som jeg i perioder plages med. Vanskelig å si om jeg er bedre eller verre; migrenen varierer med årene og årstidene. Kanskje kan jeg si noe om ett eller to år. Fikk også påvist høyt blodtrykk i fjor høst under en migrenekontroll (jeg tror at forhøyet blodtrykk kom av en ekstrem hektisk jobbsituasjon de siste 3 år) - og ble satt på blodtrykksmedisin som forebyggende mot migrene. Målte blodtrykk etter 2, 3 og 5 måneder og det var perfekt. Om det var pillene eller kostholdet - eller begge deler - si det? Jeg skal uansett ha en periode uten piller i sommer (som en del av behandlingen) og tenker å få målt BT før og etter. Klart det er viktig for meg at BT er stabilt, så det er nok også et mål. Legen målte kolesterolet mitt i vinter; alle tre varianter var innenfor normalområdet, selv om en var i øvre sjikt. Tenker å ta en sjekk etter sommeren igjen. Konklusjonen når jeg leser gjennom dette er at det er langt, mye, jeg er veldig ærlig og - har et ønske om en god helse og en kropp jeg er mer komfortabel med enn den jeg har nå. Jeg skal tross alt ha den samme skrotten i mange, mange år ennå.

Svar med sitat