|
Re: Likeverd? Respekt?
Det har blitt spurt om jeg har noen erfaring fra andre diskusjonsfora. Svaret er ja. Mye. Som første ledd av dessertgenerasjonen har jeg tilbragt halve livet mitt på internett, deriblant mange fora. Noen av dem har gitt svært korte opphold, da de har vært lite trivelige og ofte dominert av et fåtall bøllete brukere med et arsenal av utrivelige hersketeknikker, andre har vært veldig hyggelige. På de fleste fora oppstår det naturligvis uenigheter nå og da, og på det verste kan det eskalere til meningsløse og hånende kommentarer. Dette blir da tatt tak i umiddelbart, og de "skyldige" har vært kjappe til å innrømme at de nok reagerte litt forhastet og bedt om unnskyldning - i stedet for å gå til angrep på den som tok tak i problemet. Slik hadde jeg også ønsket det kunne vært her. Jeg har helt klart sett verre fora enn dette, men jeg har også sett bedre. Merk at ettersom jeg er ny, og i all hovedsak har fått mitt inntrykk gjennom "karber"-tråden og denne, så erkjenner jeg at forumet som helhet ikke nødvendigvis er så ille som brukerne i denne tråden har klart å framstille det.
Vibeke sier hun er kjempefornøyd, og det er vel ikke så merkelig at de andre som har vært kjappe med hånlige kommentarer har sagt det samme. Jeg har imidlertid over de siste par dagene mottatt nokså mange private henvendelser fra andre forumbrukere som ikke er helt enig; de uttrykker at de støtter meg og føler det på samme måte men tør ikke delta i debatten av frykt for å bli hånet selv, og ber meg om å ikke forlate forumet slik som jeg er ganske nære ved å gjøre. Disse brukerne er den eneste grunnen til at jeg fremdeles i det hele tatt prøver å banke gjennom mitt budskap og fremdeles logger meg inn med klump i magen.
Det er beklagelig om noen føler at jeg er nedlatende ved å gjøre dette. Jeg lurer på hva som er nedlatende ved å be folk om å avstå fra å skrive hånlige kommentarer. Er jeg nedlatende fordi jeg påpeker et forbedringspotensiale som andre ikke ser eller vil vedkjenne seg? Hadde det vært mindre nedlatende dersom det hadde kommet fra noen som var mer etablert og kjent inne på forumet? Kunne jeg uttrykt min bønn på en mindre nedlatende måte?

|