|
Sv: Moussaka med aubergine
Opprinnelig lagt inn av Imp, her.
Hmmm..det tar litt tid med den auberginen, spesielt med dette at den skal salte og renne av osv. Men det ble veldig mange omganger? Har du liten stekepanne? Vi har en stor jernpanne og da steker jeg auberginen i to eller tre omganger.
Du MÅ ikke steke auberginen. Jeg har prøvd en gang uten (da i den andre aubergineoppskriften min, gratinert aubergin i tomat eller hva den heter), og det gikk bra syns jeg, men det blir litt forskjell.
Nei det er litt vanskelig med den parmesanen. Jeg har begynt å ha den opp helt til sist, bare røre rundt og helle over. Kanskje det bare går an å drysse parmesan når man har sausen i formen, og ikke smelte den? Evt. går det an å lage uten parmesan også.
Denne oppskriften fant jeg (i høykarboversjon) i et ukeblad, og der var oppbygningen slik. Det er bare å prøve seg frem og se hva man liker best.
Men det er nok litt jobb med en auberginen ja, så dette er nok en av de rettene som tar litt lenger tid å lage enn vanlige. Vi har den ikke kjempeofte. Men den er god da. 
Aller først, den var veldigveldig god! 
Stekepanna mi er 24cm tror jeg, så kanskje den er litt liten, ja. Men det viktigste for meg var vel kanskje å sjekke ut at det faktisk skal ta litt tid med auberginen, og siden du sier det gjør det, så er det greit, hehe. Jeg får bare tåle tiden de gangene jeg lager den.
Jeg kunne selvsagt laget uten parmesan, men det er jo så godt. Det løste seg forsåvidt også, det smelta jo når den kom i ovnen. Men jeg tropper nok å ha det i kjelen med ostesaus, og gjør heller som du foreslår, å strø det på toppen før forma skal inn i ovn.
Jeg var forøvrig sånn bittelitt på tuppa da jeg skreiv innlegget, så jeg håper ikke du tok det ille opp med alle disse innvendingene mine. Som sagt, den var veldig god, så det var verdt det til slutt. 
|