|
Sv: Karber som teller og karber som ikke teller
Bare litt informasjon om sukkeralkoholer - generelt fra Torkil:
Sitat:
Sukkeralkoholer er en gruppe av kunstige søtningsmidler som i liten grad nedrytes til sukker i fordøyelsessystemet. Det kan f.eks. være lange kjeder av fruktose som ikke blir nedbrudt.
Egentlig ganske bra, men når de kommer ned i tykktarmen koser bakteriene seg med sukkeralkoholene og nedbryter dem. Litt opptas og omtales som " net carb" f.eks i atkinsbarer. Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass ( magesmerter og luftplager) samt tiltrekker væske ( diarre).

En del opplever at vekttapet stopper opp når man spiser mye sukkeralkoholer, spesiellt de som benytter kostindusert ketose som slankemetode.
Det perfekte søtningsmiddel er dessverre ikke oppfunnet anda, alle eksisterende har sine fordeler og ulemper.
Vennlig Hilsen
Torkil
Videre fra Torkil:
Sitat:
Det kommer ann på sukkeralkoholen. Sorbitol og xylitol kan ikke anbefales da over 50% tas opp. Andre gir 0 gram i netto-opptak.
Personlig anbefaler jeg sukrin, god smak, lite opptak (o?) og ikke minst lite risiko for mageknip og diarre og så er det en naturlig forekommende sukkeralkohol.
Vennlig Hilsen
Torkil
Mere fra Torkil - om xylitol:
Sitat:
Jeg har ansett xyltol som ulovlig, da det er en kjemisk meget kort sukkeralkohol sammelnliknet med inuliner. Etter å ha studert dette nøyere er jeg kommet litt i tvil, og ber om å få komme tilbake til dette. Jeg TROR det kanskje allikevel kan benyttes i beskjedne mengder. Men som sagt - kommer tilbake.
Er pt på studietur i Portugal
Vennlig Hilsen
Torkil
Fra kostdoktorn om maltitol:
Sitat:
Jag har allvarliga reservationer mot den här produkten, även utan att ha smakat. För det första består den till 51% av maltitol, en sockeralkohol. Den tillverkas av diverse företag genom hydrogenering av maltsocker. Resultatet blir att maltsockret får en påkopplad alkoholgrupp, och inte längre tas upp lika lätt av tarmen.
Men en del tas upp, minst hälften, och höjer blodsockret. Det betyder att det är helt missledande att skriva 0g nettokolhydrater. Bluffen med ”nettokolhydrater” kommer att utredas mer senare här på Kostdoktorn. Carbzone är långt ifrån de enda skyldiga.
Det maltitol som inte tas upp bryts ner av tarmbakterier och ger ofta rikligt med gasbildning. Ibland även diarré. En fördel med maltitol är däremot att den inte bryts ner av kariesbakterier. Det skadar alltså inte tänderna som vanligt socker.
Fibrer är tillsatta i form av inulin, korta kedjor av fruktos. Det tas inte upp av kroppen utan bryts ner av tarmbakterier, och även inulin ger då gasbildning.
Kakaomassa som är näst största ingrediensen innehåller också delvis kolhydrater. Man kan undra vart de tagit vägen när Carbzone redovisar 51g maltitol och 51g kolhydrater?
Selv fikk jeg kjempereaksjon på maltitol da jeg testet det så bare magekrampene var nok til å avskrekke meg. Men jeg fikk også en veldig reaksjon da jeg startet med udo's choice etter å ha levd fettfattig i en lang stund. Uvante ting kan gi kroppen en reaksjon fordi den ikke er vant til å bryte det ned.
Jeg har brukt laaaang tid på dette innlegget, og ser at jeg kanskje sporer ut i fra hvor tråden beveget seg men håper det er noe TS eller andre kan ha interesse av.
|