Vis enkelt innlegg
Gammel 20-06-11, 09:25   #15
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Lege advarer lavkarbo-slankere mot farlig misforståelse

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Espen Rostrup er meget dyktig og kanskje en av få (desverre) som blir oppfattet som seriøs i lavkarbomiljøet av endel av anti-lavkarbofolket. Jeg synes det er bra han belyser dette, det er mye uvitenhet ute blant folk, jeg vet om flere som kjører lavkarbo men stadig skeier ut med sukker og lurer på hvorfor resultatene uteblir.

Det har nok mye med disiplin å gjøre skulle jeg tro. Når jeg gikk over første gangen, så var suget etter karbohydrater, brød, kaker, brus...bare det var karbo - veldig sterkt. Men samboeren min visste at det kom til å gi seg etter en tid, og sa at jeg bare fikk holde ut. Etter fjorten dager var det borte. Det var sterkt sug i 7 - 8 dager, men så "fadet" det ut den neste uken. For meg var det en prøve på disiplin, hodet skulle være sterkere enn suget, som jeg visste var kroppens "forsvar" mot å omstille seg. Den visste jo ikke hva som foregikk, men skjønte til slutt at den måtte gjøre noe med saken, og begynte å forbrenne fett istedet, som en løsning. Hjernen gikk over til ketoner, og dermed var saken løst.
Men det tok litt tid altså, og det krevde disiplin.
De som stadig skeier ut med sukker, har kanskje ikke skjønt at suget etter søtt går over, bare man holder ut et strikt løp - med masser av god mat - i 1-2 uker.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat