Vis enkelt innlegg
Gammel 19-06-11, 17:08   #9
amnesia
Medlem

Medlem siden: Feb 2011
Alder: 32
amnesia er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbokake på jobb, hva baker jeg ?

Kan anbefale denne ostekaken!!

Bunn:
250 gram skåldede mandler (hun skåldet ikke mandlene)
0,6 dl sukrin
0,7 dl smeltet smør

Mal mandlene i en kvern og bland det sammen med det andre, legg bakepapir i bunnen av en springform og trykk mandelblandingen godt ned i formen. Sett den kjølig i ca. to timer.

Men før kaken skal i ovnen må fyll nr 1 på:

Fyll 1
500 gram kremost (2 1/2 pakke Philadelfia eller 4 pakker Tine Kremost, eller nesten 2 pakker familie-philadelphia) – så fet som mulig
0,6 dl sukrin
2 store eller 3 små egg
Noen dråper natreen

Alt has i kjøkkenmaskin med kniv og mikses godt i ca 3 minutter, her ble stavmikseren brukt. Den skal bli mer kremete enn flytende, så kanskje det er bedre å bruke kjøkkenmaskin for dette fyllet ble ganske flytende.

Om den ikke blir tykk så ikke fortvil, bare hell den på bunnen og ha den i ovnen på 190 grader i 20 minutter. Den skal ha stivnet nå! Litt “dissete”.

Ta ut og la hvile i ca 15 minutter. Da rekker du å lage neste fyll:

Fyll 2
2 beger seterrømme
0,6 dl sukrin
1 Vaniljestang
Noen dråper natreen

Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Legg alt i kjøkkenmaskinen og miks godt, går også å vispe med en gaffel. Dette skal også bli kremete.

Ha over kaken, glatt pent på toppen og ha inn i ovnen på 250 grader i 10 minutter. Det øverste fyllet er ganske skjelvende når du tar den ut, men ikke flytende.
La kaken stå i romtemperatur i 5-6 timer (eller så lenge du kan) og i kjøleskap 12 timer før pynting/oppdeling.

Gelelokk
5 plater gelatin
3 dl ublandet fun light (her er det wildberries som er brukt)
Noen bær.

Les på gelatinpakken - de skal bløtes i kaldt vann ca. 5-7 min, vannet klemmes ut for så å varme dem i en liten kjele til de smelter. Ha i saften litt etter litt og bland inn bær til slutt.

Has i en bolle som settes i kjøleskapet til geleen er blitt kald eller har stivnet litt. Da kan den has på kaken, den stivnet ganske raskt

amnesia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat