Vis enkelt innlegg
Gammel 19-06-11, 16:27   #5
bevaremegvel
Medlem

bevaremegvel sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbokake på jobb, hva baker jeg ?

Jeg har laget om en høykarbokake til lavkarbokake og den er aldeles nyyydelig. Ikke en eneste som tror de spiser lavkarbokake

Sjokoladekake med bringebærtopp

Bunn 2 plater lys sjokolade fra Sukkerfritt = 150 gr
2 plater mørk sjokolade 70% fra freia, = 200 gr(eller annen mørk sjokolade fra eks. Sukkerfritt om du skal ha minst mulig karbohydrater).
220 gr smør

smelt dette sammen over svak varme og avkjøl det litt

pisk 8 egg til eggedosis, tar ca 5 -10 min

rør sammen eggedosis og sjokolade og slå over i en smurt form 20 cm i diameter.

Ha aluminiumsfolie rundt formen på utsiden så ikke vann slipper inn

Varm opp vann i langpannen i komfyren og sett formen oppi, la stå 25 min på 140 grader.

La den stå over natten i kjøleskapet, (er ikke helt nødvendig men den blir enda bedre når den får stå en stund)

Pisk ca en 6 dl kremfløte med ca 1 dl søtning, jeg bruker halvt om halvt med sukrin og splenda.

Legg 5 plater gelantin i kaldt vann ca 5 – 10 min. Ha dem deretter i ca 120 gram av den oppvarmede bringebærpurreen, (usøtet da det er så mye søtning i kremen)

Usøtet bringebærpurre:
Jeg brukte frosne bringebær som jeg varmet opp og moste med stavmixeren, laget mye og brukte resten til syltetøy etterpå, (hadde i søtning da altså )

Avkjøl bringebærpurreen litt og ha bland den litt og litt inn i kremen. (Kremen kan da se ut som om den skiller seg, men dette er ikke noe feil).

Hal kremen over kaka og sett kaldt i noen timer.

Ha bringebær over som pynt, gjerne så mye at det dekker hele kaka da bringebærene er nydelig til kaken.

Ett kakestykke vil inneholde ca 7.5 karbohydrater i den utgaven jeg laget om kakestykkene ikke ekstra store.
Med sukkerfritt sin mørke sjokolade vil stykkene inneholde ca 3.3 karbohydrater pr stykke.

(Fikk desverre ikke til å legge inn bilde)

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat