|
Sv: Hva gjør dere i situasjoner der dere ikke kan planlegge og lage mat fra bunnen?
Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.
Problemet er jo at det oppleves som frekt fra vertens synsvinkel om gjesten bare forsyner seg av det dyreste på middagsbordet og forventer at det er greitt....
I tillegg er jo ofte maten ferdig blandet som i pizza, gryteretter med ris/pasta osv...
Og om man ikke forsyner seg er man jo også frekk.... eller i allefall blir verten lei seg fordi bryderiet med å lage middag til gjesten ikke er "bra nok"... lurer veldig på hvordan jeg skal kunne dra på middagsbesøk uten å risikere å fornærme verten på den ene eller andre måten.
Jeg skjønner tankegangen ift. at det kan bli leit for verten å ha laget masse mat når du ikke kommer til å spise den uansett - selv om jeg er helt enig i at det burde være opp til en selv hva man spiser og man ikke skal trenge å forklare seg osv, så har det hendt at jeg syntes en situasjon ble litt mer ubehagelig enn nødvendig. Dette er altså mine forslag:
Hva med å nevne når du svarer på invitasjonen at du ikke kommer til å spise noe/kommer til å ta med egen mat pga. helsen, men at du veldig gjerne kommer likevel? Avhengig av hvor godt du kjenner verten kan det jo gjøres på forskjellige måter (de fleste av mine bekjente blir glade for å ha muligheten til å gjøre enkle tilpassinger slik at jeg også kan spise. Å servere risen ved siden av er jo et godt eksempel på en enkel og effektiv endring).
Eller hva med å tilby å ta med noe å sette på bordet som du selv kan spise? Så lenge man tar med nok til alle vil det neppe bli sett på som noe uhøflig, tvert i mot 

|