|
Sv: Starter 1.juni - Blir du med?
* Jeg vil gjerne dele noen tanker med dere.
Jeg vokste opp på 50-60 tallet og da fantes ingen lettprodukter og nesten ikke ferdigmat.
Vi fikk kaker, brus og godteri bare til bursdager, 17.mai og andre høytider. Is spiste vi bare om sommeren, for ingen solgte det om vinteren. Jeg husker godt gleden av å være en av de første, som sprang rundt og spredte ryktet om at isen var kommet.
Vi hadde helmelk og fløte, hjemmebakt brød og all mat ble laget fra bunnen av. Saus- og suppeposer fantes nesten ikke.
De fleste hadde iallefall ikke råd til å kjøpe sånt !
Frukt og grønsaker fråtset vi heller ikke i, for det var sesongvarer. Bananen var nykommer og lå som en raritet,
på sjeldne fruktfat.
Lørdagsgodtet fikk plass i et lite kremmerhus.
Jeg var et magert barn og aktiv som få !
Men det var jeg ikke alene om.
De som vi så på som ”tjukke” den gangen, ville blitt betegnet som slanke i dag.
Fra jeg var 18 - 40 år veide jeg ca. 50 kg. + litt ekstra under 3 svangerskap. Men de rant fort av…
Så…. sakte men sikkert begynte vekta å krype oppover, og for ikke lenge siden veide jeg 80 kg. Jeg ble deppa og utilpass.
Men heldigvis var det er kur for det. Det bugnet jo av lettprodukter, som skulle fikse den biffen.
Jeg spiste ”lett” mange ganger om dagen og dyttet innpå med frukt og grønt. Men jeg var jo så sabla sulten ! Og da stappet jeg innpå enda mere frukt.
Vel, jeg skal ikke stikke under en stol at jeg gikk ned.
Men jeg gikk også fort opp igjen ! Måtte jo stagge sulten !
Nå har jeg ”fett-spist” i snart 3 uker og er aldri skikkelig sulten.
Og vekta er bare 10-12 kg mere enn da jeg var ung.
Stort tynnere vil jeg heller ikke bli. Radmagre gamle kjerringer er ikke bra !!
Noen vil sikkert synes at bildet mitt er i ”meste laget”, men saken er at jeg lignet på Twiggy i ungdommen.
Og nå føler jeg meg litt twiggy, - litt ung og slank igjen !
Jeg er fornøyd med meg selv og føler meg vel.
Nå må jeg bare ikke falle tilbake til gamle synder !
Takk for at dere gadd lese dette, hvis ikke: ha overbærenhet med ei gammal, glad og tilfreds kjerring !!
|