Vis enkelt innlegg
Gammel 17-06-11, 14:06   #3
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Er du i balanse? Om omega 3 & 6

Å plukke fra hverandre den tilsynelatende logikken til Eilertsen er ikke gjort i en håndvendig. Men det går.
Det er riktig at mennesket ikke omdanner Alfalinolensyren til EPA og DHA i stor grad.Kvinner gjør det i langt større grad enn men. Men det er stort sett hjernen og hjertet som har behov for de to fettsyrene i Omega 3 familien. Omega 3 er langt mer enn EPA og DHA. Når det kommer til forbrenning, er Alfalinolen og linolen syrene uovertruffne. De går inn og binder seg til visse "knapper" i cellene, som styrer forbrenningen. De aktiviserer disse, og på den måten øker de den aerobe forbrenningen i cellene. Noe som er viktig for både energien for cellenes helse.
Vi trenger ikke så enorme mengder marine mengder med omega 3 (epa og dha), det kan også være grunnen til at vi omdanner lite alfalinolensyren til akkurat de to spesifikke oljene.De er mer potente, men de oksiderer også 4-5 ganger raskere, og kan også være utsatt for miljøgifter.
Grunnen til at Udo`s inneholder omega 6, er at den typen omega 6 vi stort sett får i oss, er av oljer og margariner, altså inaktive og ødelagte oljer, som ikke kan brukes til noe som helst i kroppen, men som kroppen tar opp og "forsøker" å bruke dem. Til liten nytte, men stor skade.

Udo`s oljer er reaktive for lys og varme, og altså funksjonelle i kroppen.
Vi trenger mellom 10 0g 20 gram omega 3 og 6 pr dag, og jeg som ikke spiser frø, nøtter eller brød, ( de færreste finner ferske nøtter og frø, noe som er en forutsetning for at fettsyrene er virksomme) og jeg ser det derfor som en god investering å bruke Udo`s. De gir en forbløffende god aerob kondisjon - pulsen min sank fra 140 til 120 på 10 dager under langkjøring. Magefettet forsvinner også i så å si trippel hastighet, noe som forteller meg at kroppen min trenger alfalinolen og linolsyren, for jeg har tatt fiskeolje lenge, uten å kjenne noe virkning.
Nå spiser jeg 170 - 300 gram villfisk hver dag, pluss 30 - 45 ml Udo`s i tillegg. På den måten behøver ikke kroppen å omdanne alfalinolensyren til EPA og DHA i det hele tatt,men bruke den til andre ting. Dessuten dannes de gode eikosanoidene fra Alfasyren, IKKE fra EPA og DHA, de er som sagt bare to medlemmer av en stor familie.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat