Vis enkelt innlegg
Gammel 17-06-11, 11:55   #1
Bravo
Medlem

Bravo sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Bravo er ny på veien

Er du i balanse? Om omega 3 & 6

Dette er jeg litt opptatt av om dagen.
Har nå tenkt, lest og fundert, og her kommer noen tanker rundt dette:

Jeg lurte en stund på å begynne med Udo's choice (inneholder omega 3, 6 og 9), men har kommet frem til at jeg antagelig får i meg nok omega 6 fra egg og hist og her, selv om jeg går på lavkarbo og har kuttet mange kilder til 6'eren ellers, heldigvis.

Laks (og noe annen fet fisk) spiser vi jo endel av her i huset, jeg mer enn de øvrige, men det er nok mest oppdrettslaks, så vil tro at det blir mer omega 6 enn 3 i dette, dessverre

Omega 9 er det jo både i avocado, raps- og olivenolje, nøtter og frø.. så der er jeg nok også dekket.

Dermed blir tanken at Udo's kanskje vil virke litt mot sin hensikt, i og med at det er en balanse mellom omega 3 og 6 man skal prøve å oppnå
(optimalt 1:1, men det er nok vanskelig, men 1:5-forhold skal også hjelpe langt på vei)

Så konklusjonen min blir at det er lurt å gå for et rent omega 3-tilskudd, for å dytte vektskålen litt mer i retning balanse mellom inntak av 3 og 6.

Skal nå orientere meg om pris og evt innhold av miljøgifter, så kjøper jeg inn det. (Til hele familien)

Hva tenker dere om dette temaet - tar du stilling til "omegabalansen" i ditt/din families kosthold?
Har du noen gode argumenter for evt å bruke Udo's?
Ved å følge lavkarbo, har man (iallefall jeg) kuttet mange kilder til omega 6 ellers..er det egentlig nødvendig å ta omega 3-tilskudd? Kanskje er man allerede i grei balanse ved å spise lavkarbo og innta fet fisk på noenlunde jevn basis? (Sånn sett er det nok muligens viktigere å dytte inn litt omega 3 i høykarberne i familien, mer enn meg selv..)
Og i forhold til pris, miljøgiftinnhold osv - Hvilket omega 3-produkt velger du?

Sist redigert av Bravo : 17-06-11 kl 12:03.
Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat