|
Sv: Personlig treningsprogram og kostholdsprogram
For en stund tilbake kom jeg i snakk med en tidligere norsk toppbodybuilder, og jeg spurte hva slags program han hadde brukt i lavsesong. Det han hadde gjort i alle år, var å kjøre gjennom hele kroppen hver dag, 3 dager i uken.
Han hadde plukket ut noen få øvelser som ga gjennomkjøring for å øke masse og styrke.
Det var Markløft, Squats, Benkpress, Fremoverbøyd roing/T-bars/Chins og Skulderpress. Ha kjørte ca 4-6 sett, avhengig av dagsformen, og med så tunge vekter at det knaket i kroppen, han anslo reps til å ligge på 3-6.
Altså ingen enorme program akkurat, og magen nevnte han ikke, han kjørte vel Crunches eller lignende. Mannen var bred som ei låvedør, og sa at dette var øvelsene som gjorde at HAN økte i masse og styrke. Dette var altså lavsesong, som han brukte for å øke størrelse og styrke.
Jeg tipper at han nok økte massivt på både antall øvelser og set/reps når han skulle rippe seg opp til høsten.
Jeg vet ikke om dette er optimalt eller ikke. Selv kjører jeg bare markløft og mage, siden jeg bare er ute etter å stabilisere kroppen, ikke få større muskler. Men det er ikke lett når man går på lavkarbo, det er så å si nok bare å se på ei vektstang, så begynner musklene å vokse, noe jeg helst ikke vil.
|